THARIQAH AL-GHINA FII HIFDZI AL-MUFRADAAT WA ATSARUHAA AT-THALIBAH LISSHAFI AL-KHAAMIS FII AL-MADRASAH AL-IBTIDAIYAH “AL-QOLAM”

Authors

  • Lukman Taufik Akasahtia Institut Ummul Quro Al-Islami Bogor
  • Diah Indrawati Institut Ummul Quro Al-Islami Bogor
  • Emnis Anwar Institut Ummul Quro Al-Islami Bogor

DOI:

https://doi.org/10.51192/sa.v1i1.138

Keywords:

Singing method, vocabulary, memory

Abstract

The singing method is a learning method that uses singing as a method of learning. Singing or listening to music is part of an individual's natural need. Through singing and music, children's expressive abilities develop and through singing, children will also express all their thoughts and feelings. Singing is also a part of the emotional expression, as through the method of singing students can store good memories and they will have a strong memory especially learning foreign languages such as Arabic. This research aims to identify the impact of the singing style in memorizing vocabulary on students' memory in the primary school "Al-Qalam". The research methodology using the quantitative method. The study population were all fifth grade students in the "Al-Qalam" primary school. Data collection techniques using a questionnaire. The results of this study concluded that there is an effect of the singing method in memorizing vocabulary on the memory of the fifth grade students in the elementary school "Al-Qalam". r number r > table = 12,199 > 0,514 Then Ha is accepted and Ho is rejected

References

Abrar, Muhammad. "الدراسة البلاغية ÙÙ‰ أسلوب القصر عند معانى اللغة العربية حول سورة آل عمران." A Jamiy: Jurnal Bahasa dan Sastra Arab 9.2 (2020): 297-313.‎

Abrar, Muhammad. "Fa'Äliyyah TathbÄ«q TharÄ«qah Puzzle fÄ« TachsÄ«n Qudrah Takallum at-TalÄmÄ«dz di Madrasah SabÄ«l at-Taqwa ats-TsÄnawiyyah Margomulyo Luwu Timur." Arabia 12.1 (2020): 74-92.

Abrar, Muh. "PENGARUH METODE DISKUSI QIRO’AH DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB TERHADAP MINAT BELAJAR SISWA." Al-Mubin; Islamic Scientific Journal 3.1 (2020): 62-75.

Abrar, Muhammad. "Ùاعلية طريقة تدريس خارج الÙصل لترقية اللغة العربية للطلاب ÙÙ‰ المدرسة الثانوية بمعهد أم القرى الإسلامي بوغور." Al-Mubin; Islamic Scientific Journal 2.2 (2019): 115-130.‎

Anom Isnadi, (2016). upaya meningkatkan kosakata Bahasa arab dengan metode menyanyi Skripsi Pada : UIN Kalijaga.

yususf Tayar dan anwar Syaiful, 1995. Metodolagi Pengajaran Agama DanBahasa Arab, Jakarta: Grafindo persada,

Darmansyah, Strategi Pembelajaran Menyenangkan Dengan Humor

Hibana S. Rahman. 2002. Konsep Dasar Pendidikan Dasar Anak Usia Dini, Yogyakarta: PGTKI Press

Zulhannan,2014,. Teknik Pembelajaran Bahasa Arab Interaktif, Jakarta: Rajawali Pers.

Izzan Ahmad. 2009. Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab, Bandung: Humaniora,

Yusuf ayar . 2009. Metodologi PembelajaranJakarta, Gramedia

Yustina sustrisnawati. 2013. penggunaan media audio visual untuk meningkatkan kemampuan meyanyi lagu wajib nasional untuk siswa sekolah dasarâ€.skripsi pada UNS. Yogyakarta

Jasa Ungguh Muliawan. 2009. Manajemen Play Group Dan Taman Kanak-kanak, Yogyakarta: Diva Press,

Hibana, S. Rahman. 2002. Penddikan Ortiz, M. John, Nurturing Your Child With Music, Jakarta : PT Gramedia Pustaka utama,

Sulih Prasetyo . 2010 Menyanyi sebagai metode untuk meningkatkan penguasaan kosa kata bahasa arab santriawan -santriawati Yogyakarta:UIN Sunan kaliajga

Musbikin, 2007. Mendidik Anak Kreatif Ala Einstein Yogyakarta : PT Mitra Pustaka.

Abdul Hamd.2013 Mengukur Kemampuan Bahasa Arab, (Malang: UIN Maliki Press.

Muhbib Abdul Wahab,. 2008 Epistemologi dan Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab, (Jakarta: Lembaga Penelitian UIN Syarif Hidayatullah,

James Patrick Chaplin, Kamus Lengkap Psikologi diterjemahkan oleh Kartini Kartono, Jakarta, Raja Grafindo Persada, hlm. 295

Tony Buzan, 2006. Use Your Memory diterjemahkan oleh Alexander Sindoro dengan judul Gunakan Memori Anda, (Batam: Interaksara,).

Suryana, 2010. Metodologi Penelitian Model Praktis Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif, Jakarta: Universitas Pendidkan Indonesia,

Sugiyono. 2016. metodologi penelitian kuantitatif dan kualitatif dan R&D†(bandung: ALFABETA Bandung

Deddi Mulyana.2006.Me todologi Penelitian Kualitatif, (Bandung: Rosda.

Mujib Fathul. 2010. rekrontrusi Pendidikan Bahasa arab Yoogyakarta: bintang pustaka abadi.

Sukardi. , 2003.Metodologi Penelitian Pendidikan, ( Jakarta : Bumi Aksara), 20 november 2020 19:00

Suharsimi Arikunto, Prosedur Penelitian, (Jakarta : Rineka Cipta, 1996), h.20 20 November 2020 10:30

Published

2021-10-09