PENDIDIKAN KARAKTER GENERASI Z DALAM PERSPEKTIF AL-QUR’AN (QS. LUQMAN AYAT 13-19)
Main Article Content
Abstract
The phenomenon of moral degradation among youth, especially Generation Z, raises concerns about an expanding character crisis. Generation Z, who grow up in a digital era and an open-information environment, face serious challenges in upholding moral and spiritual values. This study aims to examine the character education values contained in Surah Luqman verses 13–19 and analyze their relevance to the character formation of Generation Z. This research employs a qualitative approach through library research and a thematic interpretation (maudhu’i) method, analyzing Qur’anic verses and classical-contemporary exegesis, and linking them with sociological and psychological studies on Generation Z. The findings show that Surah Luqman verses 13–19 contain eight core values of character education: monotheism (tauhid), filial piety (birrul walidain), gratitude, honesty, worship, promoting good and preventing evil (amar ma’ruf nahi munkar), patience, and moral conduct. These values serve as a foundation for strengthening Generation Z's character to maintain moral and spiritual integrity. In conclusion, character education based on Qur’anic values is highly urgent and relevant for guiding Generation Z to face modern and global challenges.
Article Details
References
Al-Munawar, Said Agil Husin. Pendidikan Islam dalam Perspektif Al-Qur’an dan Hadis (Jakarta: Ciputat Press, 2005), 115–117.
Aulia, N. (2023). KONSEP PENDIDIKAN REMAJA ERA GENERASI Z DALAM PERSPEKTIF AL-QUR'AN SURAT AL-BAQARAH AYAT 83 (KAJIAN TAFSIR AL-MISBAH) (Doctoral dissertation, S1-tadris Matematika IAIN SYEKH NURJATI CIREBON).
Daulay, H. P. (2004). Pendidikan Islam dalam Sistem Pendidikan Nasional di Indonesia. Jakarta: Kencana.
Daulay, Haidar Putra. Pendidikan Islam dalam Sistem Pendidikan Nasional di Indonesia (Jakarta: Kencana, 2007), 54.
Fajar, M. (2024). Pengembangan Kualitas Generasi Ideal Perspektif Al-Quran dan Sosiologi. Idarah Tarbawiyah: Journal of Management in Islamic Education, 5(3), 272-287.
Firmansyah, Dian. “Derita Anak Kelas 3 SD Di-bully hingga Meninggal di Subang, Ini 4 Faktanya,” Detik News, 2024, https://www.detik.com/jabar/berita/d-7656833/derita-anak-kelas-3-sd-di-bully-hingga-meninggal-di-subang-ini-4-faktanya.
Jakfar, A. M. (2020). Strategi Pembelajaran Guru Madrasah Diniyah Dalam Peningkatan Karakter Religius Siswa Kelas XI MA Unggulan Hikmatul Amanah Bendunganjati Pacet Mojokerto (Doctoral dissertation, Institut Pesantren KH. Abdul Chalim).
Japar, M., Zulela, M. S., & Mustoip, S. (2018). Implementasi pendidikan karakter. Jakad Media Publishing.
Kementerian Pendidikan Nasional, Kamus Besar Bahasa Indonesia (Jakarta: Balai Pustaka, 2008), hlm. 395.
Lickona, Thomas. Educating for Character: How Our Schools Can Teach Respect and Responsibility (New York: Bantam Books, 2009), 4–6.
Lubis, Raja Eben Lumbanrau. Dugaan asusila guru terhadap murid di Gorontalo – ‘Dunia pendidikan sedang darurat kekerasan seksual’. Di akses pada tanggal 23 Januari 2025, pukul 10.01 WIB di https://www.bbc.com/indonesia/articles/c4g5evj18nwo
Miles, Matthew B., A. Michael Huberman, dan Johnny Saldaña, Qualitative Data Analysis: A Methods Sourcebook, 3rd ed. (Los Angeles: SAGE Publications, 2014), 31.
N. N. A. Manik, P. I. Fadillah, dan N. Jannah, “Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Generasi Z Dalam Berinvestasi Tabung Emas Pada Pegadaian Digital Syariah,” Jurnal Cakrawala Ilmiah 1, no. 4 (2021): 637–646.
Santosa, E. T. Raising Children in Digital Era (Jakarta: Elex Media Komputindo, 2015), 45.
Simorangkir, Hendrik. Diduga Dilecehkan Pemilik Yayasan, 12 Anak Panti Asuhan Dievakuasi ke Dinsos Tangerang. Diakses pada tanggal 22 Januari 2025, pukul 11.30 WIB di https://www.metrotvnews.com/read/b1oC9je1-diduga-dilecehkan-pemilik-yayasan-12-anak-panti-asuhan-dievakuasi-ke-dinsos-tangerang
Somad, B. (2005). Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: RajaGrafindo Persada.
Sugiyono, Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D (Bandung: Alfabeta, 2019), 29.
Zubaidi. 1999. Desain Pendidikan Karakter, hal. 55, dalam Munawar, M. (2023). Pendidikan Karakter Dalam Al-Qur’an Kajian Atas Tafsir Al-Ibriz Karya Bisri Mustofa (Doctoral dissertation, Institut PTIQ Jakarta).
Zulkhairi, Z., Arneliwati, A., & Nurchayati, S. (2018). Studi Deskriptif Kualitatif: Persepsi Remaja Terhadap Perilaku Menyimpang. Jurnal Ners Indonesia, 8(2), 145-157.
Zuriah, Nurul. Pendidikan Moral dan Budi Pekerti dalam Perspektif Perubahan (Jakarta: Bumi Aksara, 2008), 76.