IMPLEMENTATION OF STAD-TYPE COOPERATIVE LEARNING METHOD IN INSHA' LEARNING AT IAI AL-MUSLIM ACEH
Main Article Content
Abstract
The Insya' (Arabic Composition) learning, as part of Arabic writing skills, often faces challenges such as low active participation from students and the limited use of teaching methods that support creativity. The cooperative learning method of the Student Teams Achievement Divisions (STAD) type offers an innovative solution to address these issues. This study aims to analyze the implementation of the STAD method in Insya' learning among students of the Arabic Language Education Program at the Islamic Institute of Al-Muslim Aceh. The research employs a qualitative descriptive approach, with data obtained through documentation of the Semester Learning Plan (RPS). The analysis technique used is the Miles and Huberman model, comprising data reduction, data presentation, and conclusion drawing. The study's findings illustrate that implementing the STAD method involves components such as class presentations, group work, quizzes, individual score improvement, and group rewards. This implementation highlights how students can collaborate, share ideas, and support each other in the Insya' learning process. The study concludes that the STAD type of Cooperative Learning method is an approach that can be effectively applied in the Insya' learning process
Article Details
References
Aprido B.Simamora. 2024. “Model Pembelajaran Kooperatif.” P. 1. Jawa Barat: Perkumpulan Rumah Cemerlang Indonesia.
Dr.Alek, M. Pd. (2021). Metodologi Penelitian Pendidikan Bahasa. CV: Mutiara Galuh.
Dr. Dhiauddin, M. Pd. (2022). Kitab Pembelajaran Bahasa Arab. CV. Literasi Nusantara Abadi.
Indawan Syahri, Masagus Sulaiman, R. S. (2016). Metodologi Penelitian Pendidikan Bahasa.
Lexy J. Moleong. 2021. Metodologi Penelitian Kualitatif,. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Sirajuddin Saleh. 2017. Analisis Data Kualitatif. Bandung: Pustaka Ramadhan.
Siti Minah Tamah. 2017. Pernak Pernik Kerja Kelompok Berbasis Pembelajaran Kooperatif. Surabaya: Universitas Katolik Widya Mandala Surabaya.
Ahmad Alwi. (2023). Pembelajaran Kooperatif: Meningkatkan Pemahaman, Keterampilan Sosial, dan Motivasi Belajar Siswa. Cognoscere:Jurnal Komunikasi Dan Media Pendidikan, 1, 1–6.
Aisyatul Hanum & Amirul Mukminin. (2019). Implementasi Model Pembelajaran Cooperative Learning tipe STAD dalam Pembelajaran Insya’. 10, 83–100.
Gina Nabila, Asriani, N. F. (2024). Implementasi Cooperative Learning Method dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Pada Mata Pelajaran Mutholaah Kelas VIIIB MTs Ummul Quro Al-Islami Bogor. 4, 6–19.
Ilmiani, AM, Ahmadi, A., Rahman, NF, & Rahmah, Y. (2020). Multimedia interaktif untuk mengatasi problematika pembelajaran Bahasa ArabAl. Al-Ta’rib Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab, 8, 17–32.
Ismun Ali. (2021). Pembelajaran Kooperatif (Cooperative Learning) dalam Pengajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Mubtadiin, 7, 247–264.
Kodir, Abdul & Syafiq, R. M. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif (STAD) Untuk Menigkatkan Keaktifan Siswa Pada Pelajaran Qiraah dan Kitabah. 1, 111.
Mulyanti. (2023). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Siswa dengan Menerapkan Metode Diskusi dan Metode Presentasi pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Dan Budi Pekerti Materi Perilaku Jujur. 3, 117.
Murdani, Mahdir Muhammad, Bani Amin, Mira Ulfa, M. H. (2019). Penggunaan Metode Pembelajaran Kooperatif Strategi STAD Untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa Dalam Qiraah (Penelitian Eksperimental Di Ma’had Al-Ulum Dalam Konfrontasi Dengan Agama Al-Islam). BirLE-Journal, 2, 38–49.
Ni’ma, A. A. (2017). Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Team Achievement Division Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab, 3, 72–78.
Norasyikin Osman, Siti Salwa Mohd Noor, Nurazan Mohmad Rouyan, N. C. H. (2022). The use of PowerPoint in developing multimedia-based teaching and learning materials for learning Arabic Language. Jurnal Bahasa Arab Dan Studi Linguistik, 18.
Primaningtyas, M. (2016). Penerapan Cooperative Learning Student Team Achievement Division Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Komunikasi Dan Pendidikan Islam, 5, 152.
Rismah Gaib & Sukayasa & I Nyoman Murdiana. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas II SDN 2 Tolitoli Pada Materi Pengukuran Waktu. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 4, 15–26.
Rofiatus Sholeha & Muassomah. (2021). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Dalam Pembelajaran Kemampuan Pemahaman Konsep Di MTs Nurul Islam Lumajang. Abjadia: Jurnal Pendidikan Internasional, 6, 1–9.
Zuriatun Hasanah. (2021). Model Pembelajaran Kooperatif Dalam Menumbuhkan Keaktifan Belajar Siswa. IRSYADUNA: Jurnal Studi Kemahasiswaan, 1, 1–13.