FAKTOR YANG MENENTUKAN KEPERCAYAAN MUZAKKI MEMBAYAR ZIS DI LEMBAGA PENGELOLA ZAKAT PASCA PEMBERITAAN KASUS ACT DI MEDIA MASSA (STUDI KASUS MUZAKKI DI WILAYAH JABODETABEK)
Main Article Content
Abstract
The aim of this research is to determine the factors that determine muzakki's confidence in paying ZIS
at Zakat management institutions after the reporting of the Aksi Cepat Tunjung (ACT) case in the mass
media. The type of research carried out uses quantitative research with survey research methods. The
sample was taken using a purposive sampling technique, involving 100 respondents as the total sample
from Jabodetabek Muslims who were aware of the ACT Case News and had paid their ZIS to the zakat
management institution. The analytical method used is factor analysis with the help of IBM SPSS version
25. The findings from this research indicate that the factors that determine muzakki's confidence in
paying ZIS at the Zakat management institution after the reporting of the ACT Case in the Mass Media
are, Factors that shape muzakki behavior consisting of muzakki culture, Muzakki Mass Media, Muzakki
Religiosity, Muzakki Social Environment and Muzakki Self-Awareness. Furthermore, Muzakki's trust
factor consists of Zakat Institution Transparency, Zakat Institution Image and ZIS Knowledge. The
dominant factors come from the factors that shape muzakki behavior
Article Details
References
Agustin, M. A. (2019). Pengaruh pemberitaan kasus audrey di detik.com terhadap persepsi masyarakat gunung anyar tentang hukum peradilan anak. Sekolah Tinggi Ilmu Komunikasi.
Aini, Z. N., Yuli, S. B. C., & Hakim, R. (2018). Perilaku Muzakki dalam Membayar Zakat Melalui Transaksi Non-Tunai di Lembaga Inisiatif Zakat Indonesia ( IZI ) Surabaya. Jurnal Ekonomi Syariah, 3(1), 39–57.
Annas, M., Munawir, & Solihin, I. bayu. (2022). Pengaruh pendapatan, religiusitas dan pengetahuan zakat warga nu desa kesilir kecamatan siliragung kabupaten banyuwangi terhadap minat membayar zakat melalui lazisnu. Jurnal Perbankan Syariah Darussalam, 2(1), 72–87.
Ardiansyah, & Idayanti, R. (2022). Pengaruh Pengetahuan Keagamaan, Lingkungan Sosial, & Sumber Pendapatan Terhadap Keputusan Pembayaran Zakat Mal Dengan Komitmen Keagamaan Sebagai Variabel Intervening. Journal of Islamic Economic and Business, 3(02), 116–131. https://doi.org/10.33477/eksy.v3i02.3095
Ayuningtyas, R. D., & Sari, R. L. (S2020). Analisis Minat Muzakki Membayar Zakat di Badan Amil Zakat Nasional (Baznas) Kota Semarang. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 15(1), 45–54. https://doi.org/10.31942/akses.v15i1.3360
Baharuddin, E., Ali, M. M., & Rani, M. K. S. (2022). Budaya Membayar Zakat Dalam Kalangan Masyarakat Malaysia: Kajian Kes Di Kuptmkl. Journal of Islamic, 7(47), 234–240. https://doi.org/10.55573/JISED.074723
Farhati, W. L. (2019). Pengaruh pengetahuan muzakki, akuntabilitas dan transparansi pengelolaan zakat terhadap minat membayar zakat pada organisasi pengelola zakat. Universitas Islam Negeri Walisogo.
Febrianti, B., & Yasin, A. (2023). Pengaruh Literasi Zakat, Altruisme, dan Citra Lembaga terhadap Minat Muzakki Membayar Zakat di Lazis Nurul Falah Surabaya dengan Religiusitas sebagai Variabel Moderasi. Al-Kharaj : Jurnal Ekonomi, Keuangan & Bisnis Syariah, 5(6), 2921–2939. https://doi.org/10.47467/alkharaj.v5i6.3720
Fikhasari, A. (2022). Imbas Kasus ACT, Kepercayaan Masyarakat ke Lembaga Filantropi Turun. Merdeka.Com. https://www.merdeka.com/peristiwa/imbas-kasus-act-kepercayaan- masyarakat-ke-lembaga-filantropi-turun.html
Fitri, N. A. R. (2019). Faktor-faktor yang menjadikan muzakki berzakat pada lembaga amil zakat muhammadiyah kabupaten gresik. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Brawijaya., 8(1).
https://doi.org/10.21043/iqtishadia.v13i2.7809
Ginting, A. B. (2018). Dampak Pemberitaan Kasus First Travel Terhadap Kepercayaan Masyarakat Dalam Memilih Travel Umroh. Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara Medan.
Habibie, D. K. (2018). Dwi Fungsi Media Massa. Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi, 7(2), 79. https://doi.org/10.14710/interaksi.7.2.79-86
Litriani, E., Handayani, D. L., & Lestari, C. (2021). Korelasi antara transparansi lembaga pengelola zakat dengan tingkat kepercayaan muzakki dalam membayar zakat di Badan Amil Zakat Nasional (BAZNAS) Kota Palembang. Journal On Zakat And Waqf, 01(01), 53–64.
Muhammad, Aliamin, & Mulyany, R. (2023). Pengetahuan, Religiusitas, Budaya dan Kepercayaan dan Minat Muzakki Membayar Zakat. Jurnal Riset Dan Jurnal Akutansi, 7(2), 1698–1706. https://doi.org/10.33395/owner.v7i2.1543
Munawar, W., & Qomaruddin. (2016). Implementasi sistem manajemen mutu iso 9001:2008 di badan amil zakat nasional. Jurnal Syarikah, 2(1), 149–167.
Ningsih, W., & Sarwo, E. (2021). Pengaruh Media Sosial Lazismu Terhadap Minat Masyarakat Menjadi Muzakki Di Lazismu Kota Medan [Universitas Muhammadiyah Sumatra utara].
Puspitasari, I. (2021). Pengaruh Pengetahuan Zakat, Tingkat Pendapatan, Tingkat Kesadaran Diri dan Tingkat Kepercayaan Terhadap Minat Muzakki Membayar Zakat Profesi pada Badan Amil Zakat Nasional (BAZNAS) Blitar. Insititut Agama Islam Negeri Tulungagung.
Rahmah, F. (2020). Pengaruh Persepsi muzakki terhadap minat membayat Zakat. STAI Auliaurrasyidin Tembilahan.
Ramadhania, U. (2018). Pengaruh Pemberitaan Kasus dugaan korupsi E-KTP Setya Novanto di media terhadap tingkat kepercayaan Publik pada DPR-RI. Universitas Lampung.
Riyaldi, M. H., & Yusra, M. (2020). Mengukur Tingkat Kepercayaan Muzakki kepada Baitul Mal Aceh. Jurnal Iqtisaduna, 6(1), 78. https://doi.org/10.24252/iqtisaduna.v6i1.14072
Rosmana, S. (2021). Motivasi Mahasiswa Dalam Menunaikan Zakat Infaq Dan Shadaqah.
Universitas Islam Indonesia.
Safutra, I. (2023). Pimpinan Bergaji Rp 20-30 Juta dan Dibekali Mobil Innova. Jawa Pos.Com.
https:// Aceh. Jurnal Al-Buhuts, 16(2004), 1–16.
www.jawapos.com/features/08/07/2022/pimpinan-bergaji-rp-20-30-juta- dan-dibekali-mobil-innova/
Salmawati, & Fitri, M. (2018). Pengaruh Tingkat Pendapatan, Religiusitas, Akuntabilitas dan Kualitas Pelayanan Terhadap Minat Muzakki Membayar Zakat Di Baitul Mal Kota Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ekonomi Akuntansi (JIMEKA), 3(1), 1.
Setiawan, D. A. (2018). Analisis Faktor Relegiusitas, Kepercayaan Dan Kesadaran Diri Dalam Mempengaruhi Minat Muzakki Untuk Membayar Zakat Di Kota Surakarta. Institut Agama Islam Negeri Surakarta.
Sofiyawati, N., & Halimah, S. N. (2022). Perilaku Muzakki dalam Menyalurkan Zakat di Era Digital. Jurnal Anida (Aktualisasi Nuansa Ilmu Dakwah), 22(1), 45–64. https://doi.org/10.15575/anida.v22i1.18479
Supratman, Febriyanni, R., & Sinaga, A. (2023). Pengaruh Transparansi Pengelolaan Zakat Terhadap Minat Muzakki Desa Paluh Manis Kecamatan Gebang Membayar Zakat Pada Baznas Kabupaten Langkat. CIDEA Journal, 2(1), 60–74.
Tamimi, N. (2020). Pengaruh Pengetahuan, Lingkungan Sosial, Religiusitas, dan Pendapatan Terhadap Minat Muzaki Dalam Membayar Zakat Perdagangan di Kota BANDA ACEH. Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh.
Ummah, F. N., & Kurnia, T. (2020). Kriteria fisabilillah di lembaga pengelola zakat Indonesia.
Penelitian. Jurnal Syarikah : Jurnal Ekonomi Islam, 6, 83–102.
Yusra, M., & Riyaldi, M. H. (2020). Faktor-Faktor Penentu Kepercayaan Muzakki kepada Baitul Mal