PENGARUH KINERJA ORGANISASI SANTRI PUTRI (OSPI) TERHADAP KEDISIPLINAN SANTRI KELAS 3 PUTRI PONDOK PESANTREN NURUL IMAN AL-HASANAH LEUWILIANG BOGOR
Main Article Content
Abstract
The development of formal education has encouraged some pesantren to improve their management. One sign of this progress is the establishment of the Santri Organization as a platform for kepesantrenan activities. The purpose of this study aims to understand the performance of the Santri Putri Organization (OSPI), the discipline of students, and the influence of OSPI performance on the discipline of grade 3 students at Nurul Iman Al-Hasanah Islamic Boarding School. This research method uses descriptive quantitative methods. Conducted from March to April 2023 at the Islamic Boarding School involving 45 respondents. Data was collected through questionnaires and documentation. Data analysis was performed using descriptive analysis and inferential statistics. The results showed a significant correlation between organizational performance and student discipline. The analysis also showed that organizational performance contributed 35.0% to student discipline. Conclusion Overall, the results showed that the performance of the student organization had a significant influence on the discipline of the students in the Islamic Boarding School.
Article Details
References
Adawiyah, R. Strategi Pondok Pesantren Dalam Meningkatkan Mutu Lulusan Santri Studi Kasus Pondok Pesantren Mahasina Darul Quran Wal Hadits (Master's thesis, Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta).
Agustin, D., Utami, S. S., Kushariyadi, K., Suprayitno, D., & Dwiwijaya, K. A. (2024). Pengantar Manajemen: Teori komprehensif pada era revolusi industri 4.0 menuju era society 5.0. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Akmaluddin, A., & Haqqi, B. (2019). Kedisiplinan belajar siswa di sekolah dasar (sd) negeri cot keu eung kabupaten aceh besar (studi kasus). Journal Of Education Science, 5(2), 1-12.
Al Hijrah, M. F., Djalaluddin, N. A., & Heriyati, A. H. (2021). PEMBERDAYAAN OSPI DAN POSKESTREN DALAM PENCEGAHAN PENYAKIT SKABIES. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(3), 802-806.
Aziz, A., & Husenudin, A. (2024). Evaluasi Dampak Upah Minimum Regional dan Indeks Pembangunan Manusia terhadap Reduksi Tingkat Kemiskinan di Jawa Barat 2019-2023. Al-Kharaj: Jurnal Ekonomi, Keuangan & Bisnis Syariah, 6(6), 1450-1466.
Falah, S. Motisantri Kisah Inspiratif Dari Pesantren. Banten: Cv Gong Media Cakrawala 2016.
Fuad Ahmad Rivai, N. M. Jurnal Tadbir Una. Pengaruh Gaya Kepemimpinan Kepala Madrasah Terhadap Kedisiplinan Guru Di MTS Ummul Quro Al- Islami 2021.
Grafiani, C. P. (2021). Seni Manajemen Waktu: Rahasia Bagaimana Orang-Orang Sukses Mengatur Waktu Mereka. Anak Hebat Indonesia.
Idhofi, A., & Sari, V. (2021). Pengaruh Budaya Organisasi Ikatan Santri Putri Terhadap Kedisiplinan Santriwati Madrasah Aliyah Pesantren Modern Ummul Quro Al-Islami Bogor. Tadbiruna, 1(1), 45-54.
Jamal, N. (2015). Transformasi pendidikan pesantren dalam pembentukan kepribadian santri. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Islam, 8(2), 64-100.
Kurniawan, M. A. (2023, December). Implementation of Religious Scientific-Based Curriculum Development at Pesantren Nawesea Yogyakarta. In International Proceeding Annual International Conference Education Research (Vol. 1, No. 1, pp. 109-116).
Kurniawan, M. A. (2024). Kebijakan Pesantren Dalam Pendampingan Dan Pemberdayaan Perempuan Korban Kekerasan: Studi Kasus Di Pondok Pesantren Al-Hidayat Magelang. Edum Journal, 7(1), 160-181.
Musaddad, A., & Fawaidi, B. (2023). Budaya Organisasi Pesantren sebagai Upaya Menguatkan Perilaku Santri dalam Belajar: Studi Fenomenologi. Nusantara Journal of Islamic Studies, 4(1), 81-92. https://doi.org/10.54471/njis.2023.4.1.81-92
Nawawi, I. Budaya Organisasi Kepemimpinan Dan Kinerja. Depok: Depok Kencana Penerbit 2013.
Nawawi, Ismail. Budaya Organisasi Kepemimpinan & Kinerja. Depok: Kencana Penerbit 2013.
Putri, W., Kurniawan, M. A., & Nuraini, N. (2024). Peran Guru dalam Membentuk Karakter Siswa:(Studi Kasus di MI Al-Khoeriyah Bogor). Metta: Jurnal Ilmu Multidisiplin, 4(4), 1-14.
Salabi, A. S. (2021). Pengembangan lembaga pendidikan islam dalam penguatan pendidikan karakter. Halimi: Journal of Education, 2(1), 69-92.
Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D, (Bandung: Alfabeta). 2017.
Supardi. Kinerja Guru. Jakarta: Rajagrafindo Persada. 2020.
Syarifah, S. (2023). Manajemen Organisasi Pesantren Dalam Menumbuhkan Jiwa Entrepreneurship Santri (Studi Kasus Di Pondok Pesantren Al-Iman Putri Ponorogo) (Doctoral Dissertation, Iain Ponorogo).
Tanshzil, S. W. (2012). MODEL PEMBINAAN PENDIDIKAN KARAKTER PADA LINGKUNGAN PONDOK PESANTREN DALAM MEMBANGUN KEMANDIRIAN DAN KEDISIPLINAN SANTRI: Sebuah Kajian Pengembangan Pendidikan Kewarganegaraan (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).
Zainuddin, I. (2021). Pesantren sebagai Pusat Pendidikan Holistik. Bandung: Pustaka Islami.