MENGENAL POLA KEPENGASUHAN SANTRI: KONTRIBUSI TERHADAP PEMBENTUKAN KARAKTER DI PONDOK PESANTREN SYAICHONA CHOLIL SAMARINDA

Main Article Content

Moh. Anas
Nur Kholik Afandi

Abstract

Islamic boarding schools play a big role in forming students' character through the parenting patterns that are used. The purpose of this study is to investigate the patterns of parenting at Pondok Pesantren Syaichona Cholil Samarinda and how they contribute to the formation of students' character. Dengan menggunakan metode qualitative, penelitian ini mengumpulkan data melalui observation, depth interviews, dan document studies. Hasilnya menunjukkan bahwa religious values, discipline, responsibility, and independence are the parenting pattern in this pesantren, which are constantly used by caregivers and teachers. The parenting pattern at Pondok Pesantren Syaichona Cholil plays a strategic role in supporting the comprehensive character development of students because it encourages students to follow the rules and builds strong characters ready to face challenges in daily life. Diharapkan bahwa artikel ini akan berfungsi sebagai referensi untuk perkembangan pola parenting di lingkungan pendidikan luar pesantren.


 

Article Details

Section
Articles

References

Abdinigrum, A. R., & Supriyadi, S. (2023). Penguatan Watak Kewarganegaraan Santri di Pondok Pesantren Al-Munawwir Komplek R Krapyak Yogyakarta. Jurnal Kewarganegaraan, 20(1), 13. https://doi.org/10.24114/jk.v20i1.41016

Adilla, A. C. (2022). Volume 3 No. 1 Maret 2022. Journal Of Islamic Education: The Teacher of Civilization, 3(1), 1–16.

Fatkhurrohim, F., Muhammad Yusuf, & Siti Roudhotul Jannah. (2021). Peran Kepribadian Kiai Dalam Pembentukan Karakter Cinta Tanah Air Santri Pondok Pesantren Darul Mardiyah Kampung Sumber Baru Kecamatan Seputih Banyak Provinsi Lampung.

Kurniawan, M. A. (2023, December). Implementation of Religious Scientific-Based Curriculum Development at Pesantren Nawesea Yogyakarta. In International Proceeding Annual International Conference Education Research (Vol. 1, No. 1 109-116).

Lestari, M. (2019). Hubungan pola asuh orang tua dengan kemandirian anak. Jurnal Pendidikan Anak, 8(1), 84–90.

Rania, H., & Sundari, A. R. (2023). Pengaruh Pola Asuh Otoritatif dan Regulasi Emosi terhadap Perilaku Asertif Remaja di SMA PGRI 1 Bekasi. Jurnal Edukasi Dan Multimedia, 1(2), 35–43.

Rosyid H. W., M. (2021). Peran Sosial Kiai pada Masa Kolonial Karya-Karya Djamil Suherman dalam Telaah Sosiologi Sastra. Aksara, 33(1), 25–38.

Ruhdiyanto, D., Sohim, B., Afif, S., Ardilah, N., & Ubaydillah, S. B. (2024). Peran Kiai dalam Pembinaan Akhlak Santri di Pondok Pesantren Pagelaran III. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(3), 2638–2644.