STRATEGI KEPALA SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN KINERJA OPERATOR TERHADAP PENGGUNAAN DAPODIK DI SMP ISLAM AL-FATAH SAMARINDA
Main Article Content
Abstract
This study aims to describe the strategies of the school principal in improving the performance of operators in managing the Data Pokok Pendidikan (DAPODIK) data. The results of this study are expected to provide valuable insights for school principals in formulating effective strategies to enhance operator performance in managing DAPODIK. This type of research is qualitative with a case study design. The subjects of the study are the school principal and the operators. Data collection techniques include observation, interviews, and literature review. Data analysis techniques involve data reduction, data display, drawing conclusions, and verification. The results of this study indicate that the strategies used by the school principal of SMP Islam Al Fatah Samarinda include (1) strategic planning; (2) training and competency development; (3) technical guidance implementation; (4) building communication and motivation; (5) providing adequate facility support; (6) monitoring; and (7) supervision and evaluation.
Article Details
References
Chasanah, S. N. (2020). Kompetensi Managerial Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kinerja Guru di SMP Negeri 9 Purworejo. Ar-Rihlah Jurnal Inovasi Pengembangan Pendidikan Islam.
Fadhli, M. (2020). Implementasi Manajemen Strategik Dalam Lembaga Pendidikan. Continuous Education, Journal of Science and Research.
Kania, N., & Majalengka, U. (2024). PERENCANAAN PENDIDIKAN Konsep dan Praktik Terbaik. February.
Mendikbud RI. (2015). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 79 Tahun 2015 tentang Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 79 Tahun 2015 tentang Data Pokok Pendidikan, (2015) Data Pokok Pendidikan. 14.
Muh. Alif Bahar. (n.d.). Manajemen Strategis Ekspansi Internasional Untuk Bisnis.
Muhammad Munawir Pohan. (2018). Kepala Sekolah Sebagai Manajer Dan Pemimpin Pendidikan. Jurnal ANSIRU PAI Vol. 3 N o. 1. Januari–Juni, 82–91.
Nursam, N. (2017). Manajemen Kinerja. Kelola: Journal of Islamic Education Management.
Permendiknas. (2008). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia.
Presiden, K. K. (2003). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Rachman, E. A., Humaeroh, D., Sari, D. Y., & Mulyanto, A. (2023). Kepemimpinan Visioner Dalam Pendidikan Karakter. Jurnal Educatio FKIP UNMA.