KONSEP KEPEMIMPINAN DALAM PENDIDIKAN ISLAM: IMPLEMENTASI DAN RELEVANSINYA
Main Article Content
Abstract
Leadership in Islamic education is a very important aspect to create an effective and productive learning environment. This study discusses various dimensions of leadership in the context of Islamic education, including the characteristics of a leader, the challenges faced, and strategies that can be applied to improve the quality of education. By using the latest data and statistics, as well as relevant case examples, this study aims to provide a deeper understanding of the role of leadership in advancing Islamic education in Indonesia. It is hoped that the results of this study can be a reference for educators, policy makers, and leaders of educational institutions in improving the quality of education based on Islamic values.
Article Details
References
Aisah, S. (2024). Exploration of the Quran in the Digital Age: Descriptive Studies of the Qur’an Application by Kementerian Agama. International Conference on Islamic Studies (ICIS), 9–17.
Al-Attas, S. M. A.-N. (1972). Islam Dalam Sejarah Dan Kebudayaan Melayu/Syed Muhammad Naquib Al-Attas. ABIM.
Basyit, A. (2020). Budaya Organisasi dalam Pendidikan Islam. Rausyan Fikr: Jurnal Pemikiran Dan Pencerahan, 16(1).
Budianto, A. A. (2023). Pentingnya Pendidikan Inklusif: Menciptakan Lingkungan Belajar Yang Ramah Bagi Semua Siswa. Jurnal Kajian Pendidikan Dan Psikologi, 1(1).
Fadhillah, K. (2015). Manajemen Mutu Pendidikan Islam di Pesantren (Studi di Pondok Modern Darussalam Gontor). At-Ta’dib, 10(1).
Fitri, A. A., & Permatasari, T. (2022). Kepemimpinan Kepala Sekolah. Innovative: Journal Of Social Science Research, 2(1), 669–677.
Ghufron, M. N. (2016). Peran Kecerdasan Emosi dalam meningkatkan toleransi beragama. Fikrah, 4(1), 138–153.
Haryanto, H. C., & Rahmania, T. (2017). Nilai-nilai yang penting terkait dengan etika. Jurnal Psikologi Ulayat, 4(1), 1–10.
Hermanto, A., Kusnanto, G., & Fadilah, N. (2021). Pengembangan Model Sistem Informasi Dalam Kolaborasi Antar Perguruan Tinggi Untuk Mendukung Program MBKM. Proceeding KONIK (Konferensi Nasional Ilmu Komputer), 5, 20–27.
Kholil, A. (2021). Kolaborasi Peran serta Orang Tua dan Guru dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Secara Daring. Jurnal Pendidikan Guru, 2(1).
Mahardhani, A. J. (2016). Kepemimpinan ideal kepala sekolah. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(2), 1–4.
Mas, S. R. (2011). Partisipasi masyarakat dan orang tua dalam penyelengaraan pendidikan. El-Hikmah.
Rasyid, A. (2024). Kualitas Komunikasi Pemimpin. Koran Mimbar Umum, 1–11.
Rivai, A. (2020). Pengaruh kepemimpinan transformasional dan budaya organisasi terhadap kinerja karyawan. Maneggio: Jurnal Ilmiah Magister Manajemen, 3(2), 213–223.
Rohman, H. (2020). Pengaruh kompetensi guru terhadap kinerja guru. JURNAL MADINASIKA Manajemen Pendidikan Dan Keguruan, 1(2), 92–102.