PENTINGNYA PERAN ORANG TUA DALAM MENDUKUNG MANAJEMEN SEKOLAH

Main Article Content

Suriyah
Erniza Tri Kurniati
Siti Patimah
M.Makhrus Ali

Abstract

The role of parents in school management is a crucial aspect that is often overlooked in educational discussions. Research shows that parental involvement not only has a positive impact on student academic achievement but also influences the overall school climate. Good collaboration between parents and schools can create an environment that is conducive to student development while increasing the effectiveness of school management. In this study, we will discuss the importance of the role of parents in supporting school management. Using data and case examples from various sources, this study aims to illustrate how collaboration between parents and schools can make a significant contribution to the success of educational institutions. The results of this study are expected to provide a deeper understanding of the importance of synergy between families and schools in realizing a quality education system.

Article Details

Section
Articles

References

Boy, D., & Siringoringo, H. (2011). Analisis pengaruh akuntabilitas dan transparansi pengelolaan anggaran pendapatan dan belanja sekolah (APBS) terhadap partisipasi orang tua murid. Jurnal Ilmiah Ekonomi Bisnis, 14(2).

Fadhilaturrahmi, F. (2018). Lingkungan Belajar Efektif Bagi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 1(2), 61–69.

Jalal, N. M., Ansar, W., Irdianti, I., & Ismail, I. (2022). Program Parenting Untuk Mengenali Bakat Dan Minat Siswa Di SMA Y Makassar. Jompa Abdi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(4), 118–125.

Kanserina, D., Haris, I. A., & Nuridja, I. M. (2015). pengaruh literasi ekonomi dan gaya hidup terhadap perilaku konsumtif mahasiswa jurusan pendidikan ekonomi universitas pendidikan ganesha tahun 2015. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 5(1).

Larasati, E. D. (2017). Pendidikan karakter mandiri melalui kegiatan ekstrakurikuler pramuka di sekolah dasar. Basic Education, 6(5), 381–388.

Nugraha, A., & Rahman, F. A. (2017). Strategi kolaborasi orangtua dengan konselor dalam mengembangkan sukses studi siswa. Jurnal Konseling GUSJIGANG, 3(1).

Pamungkas, H. W., Sos, S., & Si, M. (2014). Interaksi orang tua dengan anak dalam menghadapi teknologi komunikasi internet. Jurnal Tesis PMIS Untan, 1, 1–17.

Retnaningtya, M. S., & Paramitha, P. P. (2015). Keterlibatan orang tua dalam pendidikan anak di TK Anak Ceria (Parental involement in education at TK Anak Ceria). Jurnal Psikologi Pendidikan Dan Perkembangan, 4(1), 9–17.

Rosalina, E., & Yamlean, M. (2021). Pengaruh dukungan orang tua terhadap prestasi belajar siswa mata pelajaran ekonomi. Jurnal Sosial Dan Sains, 1(9), 1–2.

Solikhah, L. F., & Pujiastuti, H. (2021). Peran Orang Tua Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Matematika Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(3), 668–673.

Sumayanti, V., Arafat, Y., & Wahidy, A. (2021). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Komite Sekolah Terhadap Kinerja Guru. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 1338–1349.

Suratman, S., & Eriyanti, E. (2020). Peningkatan sumber daya manusia melalui pelatihan. Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang.

Tiara, D. R., & Safira, A. R. (2023). Keterlibatan Orang Tua Dalam Pendidikan Anak Usia Dini Pada Keluarga Dengan Tingkat Ekonomi Rendah Di Kota Surabaya. Jurnal Golden Age, 7(1).

Wajdi, F. (2021). Manajemen Perkembangan Siswa SD Melalui Peran Guru Dan Orang Tua Pada Masa Pandemi. Jurnal Administrasi Dan Manajemen Pendidikan, 4(1), 41.

Wulandari, W., Zikra, Z., & Yusri, Y. (2017). Peran orangtua dalam disiplin belajar sisawa. JPGI (Jurnal Penelitian Guru Indonesia), 2(1), 24–31.