NILAI PENDIDIKAN ISLAM DAN TA’ZIM KEPADA ORANG TUA DI ERA TRANSFORMASI TEKNOLOGI DIGITAL
Main Article Content
Abstract
The transformation of digital technology has had a significant impact on social interaction patterns, including in the relationship between children and their parents. In Gampong Cot Mesjid, Banda Aceh, there has been a shift in the value of respect (ta’zim) due to the high intensity of gadget use among teenagers and children. The values of Islamic education, which have been the main foundation in forming children's manners towards their parents, are facing serious challenges in their internalization in the digital era. This study aims to analyze
Article Details
References
Anurogo, D., & Napitupulu, D. S. (2023). Esensi Ilmu Pendidikan Islam: Paradigma, Tradisi dan Inovasi. Pustaka Peradaban.
Arif, K. M. (2022). Analisa Konsep Dan Tujuan Pendidikan Islam Perspektif Al-Qur’an, As-Sunnah Dan Para Ulama. Tahdzib Al-Akhlaq: Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 22–35.
Azra, A. (2021). Islam dan Transformasi Sosial Budaya. Prenadamedia Group.
Creswell, J. W., & Poth, C. N. (2016). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage publications.
Dacholfany, M. I., & Hasanah, U. (2021). Pendidikan anak usia dini menurut konsep islam. Amzah.
Fadilah, M. P., Alim, W. S., Zumrudiana, A., Lestari, I. W., Baidawi, A., Elisanti, A. D., & KM, S. (2021). Pendidikan karakter. Agrapana Media.
Fathra, F. (2023). Meningkatkan Efektivitas Pengajaran Al-Qur’an Dalam Kurikulum Pendidikan Islam. Atthiflah: Journal of Early Childhood Islamic Education, 10(2), 209–219.
Hermawan, I., & Pd, M. (2019). Metodologi penelitian pendidikan (kualitatif, kuantitatif dan mixed method). books.google.com.
Kementerian Agama Republik Indonesia. (2010). Al-Qur’an dan Terjemahannya. Lajnah Pentashihan Mushaf Al-Qur’an.
Khair, H. (2021). Aspek-Aspek Pendidikan Islam Dalam Persfektif Al-Qur’an. Cross-Border, 4(1), 642–652.
Rokmini; Dwi Noviani; Muslim Ansori. (2024). Pendidikan Islam Di Era Digital: Tantangan dan Peluang. Jurnal Lingkar Pembelajaran Inovatif, 5(November), 105–117. https://oaj.jurnalhst.com/index.php/jlpi/article/view/5531/5992
Rubini, R. (2022). Pemikiran Pendidikan Karakter Anak (Sebuah Gagasan Besar Al-Zarnuji dan John Locke) (Vol. 1). Academia Publication.
Sari, F. N., & Azwar, M. (2022). Perubahan Sikap Hormat Anak terhadap Orang Tua dalam Era Digital. Jurnal Sosial Dan Pendidikan, 6(1), 88–96. https://doi.org/https://doi.org/10.5678/jsdp.v6i1.88
Sari, R. K., Kusuma, N., Sampe, F., Putra, S., Fathonah, S., Ridzal, D. A., Rato, K. W., Apriani, E., Wibowo, T. P., & Mardhiyana, D. (2023). Metodologi penelitian pendidikan. Sada Kurnia Pustaka.
Setiadi, F. M., Maryati, S., & Mubharokkh, A. S. (2024). Analisis dampak penggunaan gadget terhadap perkembangan psikologis dan keagamaan anak usia dini (TK dan SD) dalam perspektif pendidikan agama Islam. Muaddib: Islamic Education Journal, 7(1), 1–11.
Siregar, L. Y. S. (2017). Pendidikan Anak dalam Islam. Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak, 1(2), 16–32.
Wahyudi, T. (2019). Paradigma pendidikan anak dalam keluarga di era digital (Perspektif Pendidikan Islam). Ri’ayah: Jurnal Sosial Dan Keagamaan, 4(01), 31–43.