PENGARUH MEDIA SOSIAL SEBAGAI PLATFORM BISNIS DIGITAL TERHADAPMINAT BERWIRAUSAHA
Main Article Content
Abstract
This study aims to determine whether there is an effect of social media as a digital business platform on entrepreneurial interest in IUQI students. This study uses quantitative methods, the sample in this study were students of Institut Ummul Quro Al-Islami Bogor totaling 94 respondents, data collection instruments in the form of questionnaires, observations, and interviews using a Likert scale. Data analysis techniques in this study used validity tests, reliability tests, Chi-Square tests. Based on the result of the study, it shows that the p-value of pearson chi-square 552.626 > t-tabel value 1.66123, rejecting Ho and accepting Ha. So, student interest in entrepreneurship is significantly influenced by social media variables. It can be concluded that the higher the utilization of social media in students, the higher the interest in entrepreneurship
Article Details
References
Achmad Musyadar & dkk. (2019). Kewirausahaan Edisi 2. Tangerang : Universitas Terbuka.
Aloysius Bagas Pradipta I. (2015). Pemanfaatan media sosial wechat untuk meningkatkan market share UKM. Jurnal Teknomatika, 8 (1) : 1–12.
Abdul Aziz, & Abdul Husenudin. (2024). Evaluasi Dampak Upah Minimum Regional dan Indeks Pembangunan Manusia terhadap Reduksi Tingkat Kemiskinan di Jawa Barat 2019-2023. Al-Kharaj: Jurnal Ekonomi, Keuangan & Bisnis Syariah, 6(6), 1450–1466
Asep Setiadi & dkk. (2017). Memajukan Kewirausahaan dalam Upaya Membangun Indonesia. Jakarta : Lembaga Penelitian dan pengabdian Kepada Masyarakat, 202.
Danang Sunyoto. (2013). Metodologi Penelitian Akuntansi. Bandung, Refika Aditama.
Deddy Prihadi, dan Agnes Dwita Susilawati. 2018. Pengaruh Kemampuan E-Commerce dan Promosi di Media Sosial terhadap Kinerja Pemasaran. Benefit : Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 3 (1) : 15.
Desy Arum Sunarta. (2023). Kaum Milenial Di Perkembangan Ekonomi Digital. Economic and Business Management International Journal, 2023, 5 (1) : 9.
Dyah Indraswati & dkk. (2020). Critical Thinking dan Problem Solving dalam Pembelajaran Ips untuk Menjawab Tantangan Abad 21. Sosial Horizon, 7 (1) : 12.
Eddy Soeryanto Soegoto. (2016). Positioning Excellence–Based Model of Business Performance Supported by Market Orientation and Organization and Organization Innovation Among the Small and Medium Scale in Binong Jati Knitting Enterprises. Jurnal Bisnis dan Manajemen, 17 (1) : 22-23.
Hawik Ervina Indiworo. (2016). Menumbuhkan Jiwa Wirausaha Peran Sosial Media. Jurnal Informatika UPGRIS, 2 (1) : 46.
Listiawati & dkk.(2020). Pengaruh Pembelajaran Kewirausahaan Dan Pemanfaatan Media Sosial Terhadap Minat Berwirausaha Di Mahasiswa FKIP UNS. Jurnal Kewirausahaan dan Bisnis, 25 (1).
Muhammad Hasym Alfaruk. (2016). Pengaruh Pemanfaatan Sosial Media, Motivasi Dan Pengetahuan Terhadap Minat Berwirausaha Pada Mahasiswa Ekonomi Di Universitas Muhammadiyah Sidoarjo. Jurnal Ekonomi Pendidikan dan Kewirausahaan, 4 (2) : 165-166.
Moh. Asep Zakariya Ansori, Abdul Aziz, Dicky Irmansyah, Irma Wati, Dinda Aulia Rahmi, Nadya Rahma Putri Latiepah, & Muhammad Andri Ramadhan. (2024). Pemikiran Tokoh-Tokoh Ekonomi Islam Mengenai Konsep Penetapan Harga Pasar. Economic Reviews Journal, 3(1), 146–160.
Rosalia Vernanda, dan Lisa Rokhmani/ (2021). Pengaruh Motivasi Berwirausaha, Pembelajaran Kewirausahaan, dan Penggunaan Media Sosial Terhadap Minat Berwirausaha pada Mahasiswa Prodi S1 Pendidikan Ekonomi Angkatan 2017 Universitas Negeri Malang. Jurnal Ekonomi Bisnis dan Pendidikan, 1 (9) : 871-888.
Rosarita Dwi Widiastuti & dkk. (2018). Memaksimalkan Penggunaan Media Sosial Dalam Lembaga Pemerintahan. Jakarta : Direktorat Jenderal Informasi dan Komunikasi Publik, 4-6.
Rulli Nasrullah. (2017) Media Sosial. Bandung : Simbiosa Rekatama Media, 10.
Rusdiana.(2018). Kewirausahaan Teori dan Praktik. Bandung : CV. Pustaka Setia, 69-70.
Sofar Silaen. (2013). Metodologi Penelitian Sosial untuk Penulisan Skripsi dan Tesis. Jakarta : In Media. 4-6.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung : CV. Alfabeta.
Tioryta Grasella Sijabat & Uswatur Rizkiyah. (2021). Peran Generasi Milenial Dalam Kewirausahaan. Prosiding National Seminar On Accounting, Finance, and Economics (NSAFE), 1 (11) : 121-125.
Tito Siswanto. 2013. Optimalisasi Sosial Media sebagai Media Pemasaran Usaha Kecil Menengah. Jurnal Liquidity, 2 (1) : 80.