HUBUNGAN HASIL BELAJAR MATA PELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DENGAN PERILAKU SISWA DI SMPN 3 CIHAMPELAS KBB

Main Article Content

Hadi Ahmad Bukhori
Ibnu Imam Al Ayyubi
Murharyana

Abstract

The existence of Islamic religious lessons to produce good ethical behavior for students is proposed as a research problem to be applied in learning activities. The purpose of this study was to determine the magnitude of the relationship between PAI learning outcomes and student behavior is significant or not. The approach used is quantitative. The method used is the explanatory method. This method is used to test the relationship or influence between the hypothesized variables. The subjects in this study were all class VIII/C students of SMP Negeri 3 Cihampelas with a total of 41 students as the population and samples were taken using a random sampling technique. The questionnaire given to students consisted of 23 statement items related to Islamic education learning outcomes and 40 statement items related to student behavior. The findings of this study are that there is a relationship between Islamic education learning outcomes and student behavior. This is shown from the results of the comparison of  and  namely 0.824 ≥ 0.308 with a contribution size of 2.97 in the sufficient category. From this study, it can be concluded that the relationship between Islamic education learning outcomes and student behavior is significant

Article Details

How to Cite
Bukhori, H. A., Imam Al Ayyubi, I., & Murharyana. (2023). HUBUNGAN HASIL BELAJAR MATA PELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DENGAN PERILAKU SISWA DI SMPN 3 CIHAMPELAS KBB. Al-Mubin: Islamic Scientific Journal, 6(1), 17-30. https://doi.org/10.51192/almubin.v6i01.425
Section
Articles

References

Ahyat, N. (2017). Metode pembelajaran pendidikan agama Islam. EDUSIANA: Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Islam, 4(1), 24-31.

Hakim, L. (2016). Pemerataan akses pendidikan bagi rakyat sesuai dengan amanat Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. EduTech: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(1).

Handayaningsih, R., & Nusantara, T. (2021). Profil multiple intelligences dalam kemampuan pemecahan masalah matematika. Edu Sains: Jurnal Pendidikan Sains dan Matematika, 9(1), 20-32.

Mulyasa, E. (2008). Implementasi kurikulum tingkat satuan pendidikan: kemandirian guru dan kepala sekolah. Jakarta: Bumi Aksara.

Nurhasanah, S., & Sobandi, A. (2016). Minat belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran (JPManper), 1(1), 128-135.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-ilmu Al-Quran, Hadist, Syari'ah dan Tarbiyah, 3(1), 171.

Palittin, I. D., Wolo, W., & Purwanty, R. (2019). Hubungan motivasi belajar dengan hasil belajar siswa. Magistra: Jurnal Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 6(2), 101-109.

Pohan, N. (2017). Pelaksanaan pembimbingan belajar aspek kognitif, afektif dan psikomotorik siswa di Madrasah Ibtidaiyah Swasta Amal Shaleh Medan. At-Tazakki: Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan Islam dan Humaniora, 1(2), 15-28.

Pulungan, S. (2017). Pemanfaatan ICT dalam pembelajaran PAI. Query: Journal of Information Systems, 1(01).

Rahayu, S. M., & Heriansyah, M. (2019). Konseling Kesehatan Mental untuk Mengatasi Perilaku Negatif pada Remaja. Konvensi Nasional Bimbingan dan Konseling XXI, 68-72.

Sukardi, H. M. (2015). Evaluasi Pendidikan. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

KAMILATUSSA’DIAH, N. U. R. U. L., & TAMAMI, A. (2022). ISLAMIC REBT COUNSELING TO IMPROVE THE VISUALLY IMPAIRED PEOPLE’S SELF ESTEEM. Al-Tazkiah: Jurnal Bimbingan dan Konseling Islam, 11(2), 171-186.

GUNAWAN, G. (2022). KOMUNIKASI INTERPERRSONAL KONSELOR DALAM MENINGKATKAN KEPERCAYAAN DIRI KONSELI LINTAS GENDER DI LEMBAGA PERMASYARAKATAN (LAPAS) KELAS IIA KOTA BOGOR. Al-Tazkiah: Jurnal Bimbingan dan Konseling Islam, 11(1), 25-38.

Nurodin, N., & Sari, I. P. (2022). Penerapan Rational Emotive Behavior Therapy Dalam Mereduksi Trauma Anak Korban Perceraian. Coution: Journal of Counseling and Education, 3(2), 92-100.

Nurodin, N., & Sari, I. P. (2022). Penerapan Rational Emotive Behavior Therapy Dalam Mereduksi Trauma Anak Korban Perceraian. Coution: Journal of Counseling and Education, 3(2), 92-100.

Nurodin, N. (2018). Respons Komunikasi Interpersonal Konselor. Jurnal al-Shifa Bimbingan Dan Konseling, 7(2), 223-241.

Riva’i, F. A., Mz, S. R., & Septiani, D. (2022). Sistem Penjaminan Mutu Internal Terhadap Mutu Pendidikan di SDN Situ Ilir I Cibungbulang Bogor. Risalah, Jurnal Pendidikan dan Studi Islam, 8(4), 1320-1327.