Application Of Classical Guidance With The Jigsaw Method To Improve Peer Social Relationships Penerapan Bimbingan Klasikal Metode Jigsaw Untuk Meningkatkan Hubungan Sosial Pertemanan Sebaya
Main Article Content
Abstract
The problem of social relationships between peers among students is often an important problem in the scope of education. Lack of socializing results in conflicts between friends. The purpose of this study was to see whether social relationships can be improved by using the Jigsaw method on grade X students in Senior High Schools. The method used is Classroom Action Research by implementing 4 stages planning, action, observation, and reflection. The study was conducted with 2 cycles where there was an increase with the implementation of classical guidance with the jigsaw method, in the results of cycle I the percentage value showed 48,5% with enough category then in cycle II it increased to 81,7% with a high category. So it can be concluded that the classroom action research was successful
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
CONS-IEDU memberikan akses terbuka kepada siapa saja sehingga informasi dan temuan dalam artikel ini bermanfaat bagi semua orang. Konten artikel jurnal ini dapat diakses dan diunduh secara gratis, tanpa dipungut biaya, mengikuti creative commons license yang digunakan.
CONS-IEUD: Jurnal Program Studi Bimbingan dan Konseling Islam berlisensi Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
Abduloh, S. P., Suntoko, M. P., Purbangkara, T., & Abikusna, A. (2022). Peningkatan dan pengembangan prestasi belajar peserta didik. uwais inspirasi indonesia.
Daniswari, H. P., Kurniawan, D. E., Perianto, E., Pranowo, T. A., & Setiowati, A. (2022). Pelatihan Pembuatan PTBK dan Publikasi Jurnal untuk Meningkatkan Kualitas Penelitian Guru BK SMA/MA Kabupaten Bantul. JURNAL PELATIHAN PENDIDIKAN, 1(1), 1–9.
Fara, E. L. (2017). Bimbingan Klasikal Yang Aktif Dan Menyenangkan Dalam Layanan & Bimbingan Konseling. Rasibook.
Fridaram, O., Istharini, E., Cicilia, P. G. C., Nuryani, A., & Wibowo, D. H. (2020). Meningkatkan konsentrasi belajar peserta didik dengan bimbingan klasikal metode cooperative learning tipe jigsaw. Magistrorum Et Scholarium: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 161–170.
Khusniyah, N. L. (2018). Peran orang tua sebagai pembentuk emosional sosial anak. Qawwam, 12(1), 87–101.
Kusuma, A. W. (2018). Meningkatkan kerjasama siswa dengan metode Jigsaw. Konselor, 7(1), 26–30.
Pusitaningtyas, A. (2016). Pengaruh komunikasi orang tua dan guru terhadap kreativitas siswa. Proceedings of the ICECRS, 1(1), v1i1-632.
Saraswati, S. (2021). TAHAPAN PTK. Penelitian Tindakan Kelas, 49.
Sukaesih, S. (2023). Pengaruh Interaksi Sosial Teman Sebaya Terhadap Kemandirian Remaja di Sekolah Menengah Atas. Reslaj: Religion Education Social Laa Roiba Journal, 5(4), 1099–1116.
Amindayani, R., & Muryono, S. (2024). Perbedaan Tingkat Adversity Quotient Antara Siswa Laki-Laki Dan Perempuan Di Smp Negeri 254 Jakarta. CONS-IEDU, 4(1), 100-111.
Muryono, S. (2024). HUBUNGAN ANTARA FEAR OF MISSING OUT DENGAN SELF CONTROL PADA PESERTA DIDIK PENGGUNA MEDIA SOSIAL TIKTOK. CONS-IEDU, 4(1), 1-10.