The Effectiveness of Motivational Interviewing Group Counseling to Increase Students' Learning Motivation Keefektifan Konseling Kelompok Motivational Interviewing Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik

Main Article Content

Dyah Indah Fatikasari
Denok Setiawati
Indah Ayu Mardiningsih

Abstract

This study explores the effectiveness of integrating Motivational Interviewing (MI) in group counseling to increase learners' motivation to learn. Motivational Interviewing, which focuses on exploring intrinsic motivation and addressing ambivalence, is applied in the context of group counseling to provide social and emotional support. The research method used library research with descriptive analysis to review literature related to MI and group counseling. The results showed that the combination of MI and group counseling significantly increased students' academic motivation, a change of 57.55% in the implementation of pre-action in cycles I and II. With positive impacts seen in increased engagement and academic achievement. This combined strategy helped students explore personal goals and overcome barriers to learning, as well as strengthening peer support. This research suggests the widespread application of MI-based group counseling methods at various levels of education as an effective strategy to support student motivation and learning outcomes, and makes an important contribution to the development of better educational interventions.


 

Article Details

How to Cite
Dyah Indah Fatikasari, Denok Setiawati, & Indah Ayu Mardiningsih. (2025). The Effectiveness of Motivational Interviewing Group Counseling to Increase Students’ Learning Motivation: Keefektifan Konseling Kelompok Motivational Interviewing Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik. CONS-IEDU, 5(1), 74-80. https://doi.org/10.51192/cons.v5i1.1188
Section
Articles

References

Adella, Mutia, Yenti Arsini, and Junita Hanum Eka Putri. 2024. “Pendekatan Konseling Motivational Interviewing Dengan Teknik OARS Terhadap Perubahan Perilaku Maladaptif Peserta Didik.” Sinar Dunia: Jurnal Riset Sosial Humaniora Dan Ilmu Pendidikan 3(1):178–91. doi: 10.58192/sidu.v3i1.1813.

Andriani, Rike, and Rasto Rasto. 2019. “Motivasi Belajar Sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa.” Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran 4(1):80–86. doi: 10.17509/jpm.v4i1.14958.

Anisah, Laelatul. 2020. “Efektivitas Konseling Motivational Interviewing Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Broken Home Di SMP Negeri 1 Pelaihari.” Jurnal Al Ulum Ilmu Sosial Dan Humaniora 6(1):13–29.

Barutu, Anisa Fitria. 2024. “Efektivitas Konseling Kelompok Menggunakan Teknik Motivational Interviewing Untuk Mengatasi Gejala Depresi Ringan Peserta Didik MAN 2 Bandar Lampung.” Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung, Lampung.

Herlina, Uray. 2015. “Teknik Role Playing Dalam Konseling Kelompok.” Jurnal Pendidikan Sosial 2(1):94–107.

Ichsan, I, and A Ali. 2020. “Metode Pengumpulan Data Penelitian Musik Berbasis Observasi Auditif.” Musikolastika: Jurnal Pertunjukan Dan Pendidikan Musik 2(2):85–93. doi: 10.24036/musikolastika.v2i2.48.

Imanda, Della Agysta Putri, and Bambang Dibyo Wiyono. 2022. “Pengembangan Panduan Motivational Interviewing Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Dengan Keterampilan Berpikir Kritis Rendah.” Jurnal UNESA 1(1):36–41.

Kristeno, Marianus Rago. 2024. “Tantangan Guru Agama Katolik Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada Pendidikan Agama Katolik Intansakti Pius X STP-IPI Malang.” Jurnal Pendidikan Agama Dan Teologi 2(1):1–08. doi: 10.59581/jpat-widyakarya.v2i1.1933.

Melati, Eka, Ayyesha Dara Fayola, I. Putu Agus Dharma Hita, Andi Muh Akbar Saputra, and Anita Ninasari. 2023. “Pemanfaatan Animasi Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar.” Journal on Education 06(01):732–41.

Monika, and Adman. 2017. “Peran Efikasi Diri Dan Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Menengah Kejuruan.” Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran 2(2):219–26.

Muarif, Juhdan A., Fadhil Abu Jihad, M. Isa Alfadli, and Dede Indra Setiabudi. 2023. “Hubungan Perkembangan Teknologi AI Terhadap Pembelajaran Mahasiswa.” Jurnal Pendidikan: Seroja 2(2):1–8.

Nofrianti, Sri Ulfi, M. Mardiana, and I. Irawati. 2023. “Bagaimana Health Coaching Meningkatkan Self-Efficacy Pasien Dengan Penyakit Pernafasan Kronis?” Jurnal Promotif Preventif 6(1):66–74.

Rahman, Sunarti. 2021. “Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar.” Pp. 289–302 in Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar.

Rahmawati, Alfiah Dewi, Fajar Dwi Wibowo, Hamidah Nurrochmah, Hana Fitria Noor Baity, and Ulya Makhmudah. 2022. “Efeketivitas Konseling Kelompok Dalam Meningkatkan Efikasi Diri Siswa SMA/SMK: Systematic Literature Review.” COUNSENESIA Indonesian Journal of Guidance and Counseling 3(2):1–7.

Sabarrudin, S., S. Silvianetri, and Yuliana Nelisma. 2022. “Konseling Kelompok Untuk Meningkatkan Rasa Percaya Diri Dalam Belajar : Studi Kepustakaan.” Jurnal Pendidikan Dan Konseling 4(4):435–41.

Safaringga, Vina, Willyani Dwi Lestari, and Ani Nur Aeni. 2022. “Implementasi Program Kampus Mengajar Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Di Sekolah Dasar.” Jurnal Basicedu 6(3):3514–25. doi: 10.31004/basicedu.v6i3.2667.

Seligman, Linda., and Victoria E. .. Kress. 2021. Theories of Counseling and Psychotherapy : Systems, Strategies, and Skills. Pearson.

Siregar, Siti Wahyuni. 2018. “Konsep Dasar Konseling Kelompok.” Hikmah 12(1):78–97.

Sugiharto, Dwi Yuwono Puji, Sigit Hariyadi, Zakki Nurul Amin, Mulawarman Mulawarman, Muslikah Muslikah, and Edwindha Prafitra Nugraheni. 2019. “Pengembangan Kompetensi Konselor Melalui Pelatihan Konseling Motivational Interviewing (Mi) Berbasis Local Wisdom Budaya Jawa.” CARADDE: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat 1(2). doi: 10.31960/caradde.v1i2.62.

Virly, Norafika, Devi Aryani Ega, Abdul Muhid, and Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya. 2023. Efektivitas Layanan Konseling Kelompok Dengan Teknik Sosiodrama Untuk Meningkatkan Rasa Empati Siswa: Literature Review. Vol. 1.

Wijayanti, Tega. 2020. “Konseling Kelompok Untuk Peningkatan Motivasi Belajar Dengan Pendekatan SFBC (Teknik Miracle Question).” Nusantara of Research : Jurnal Hasil-Hasil Penelitian Universitas Nusantara PGRI Kediri 7(2):106–14. doi: 10.29407/nor.v7i2.15063.