MENGGALI POTENSI SOSIAL ANAK BERKEBUTUHAN KHUSUS DI SEKOLAH LUAR BIASA NEGERI KOTA SUNGAI PENUH

Main Article Content

Farid Imam Kholidin

Abstract

The results of this study were inspired by signs indicating children with mental retardation have poor social skills. For example, some of these youngsters have less reactivity while interacting with strangers and those they know well. The purpose of this study is to characterize the social abilities of children who are intellectually challenged. The State Special School in Sungai Full City is the site of this qualitative case study research project. Five primary informants—teachers who oversee mentally challenged students—and five supplementary informants—one guidance and counseling instructor and four parents of students—were the topic of this study. This study uses validated interview protocols as the basis for its data gathering method, which is conducting interviews. For data validity, data analysis employs source triangulation and Miles and Huberman. According to the study's findings, some mentally handicapped kids already possess basic social skills

Article Details

How to Cite
Farid Imam Kholidin. (2024). MENGGALI POTENSI SOSIAL ANAK BERKEBUTUHAN KHUSUS DI SEKOLAH LUAR BIASA NEGERI KOTA SUNGAI PENUH. CONS-IEDU, 4(1), 112-130. https://doi.org/10.51192/cons.v4i1.790
Section
Articles

References

Abdullah, N. (2013). Mengenal Anak Berkebutuhan Khusus. Magistra, 25(86), 1–10.

Agustriyana, N. A., & Nisa, A. T. (2017). PERBEDAAN KETERAMPILAN SOSIAL SISWA BERKEBUTUHAN KHUSUS DAN TIDAK BERKEBUTUHAN KHUSUS (SISWA NORMAL) DI SEKOLAH INKLUSI. 3.

Ardha, R. Y. (2017). Keterampilan Sosial Anak Tunagrahita Ringan di Sekolah Dasar Inklusi. JASSI_anakku, 18, 46–50.

Awalia, H. R. (2016). Studi Deskriptif Kemampuan Interaksi Sosial Anak Tunagrahita Ringan. Jurnal Pendidikan Khusus, 1–16.

Diahwati, R., & Hanurawan, F. (2016). Keterampilan Sosial Siswa Berkebutuhan Khusus di Sekolah Dasar Inklusi. Jurnal Pendidikan:Teori,Penelitian,Dan Pengembangan, 1(8), 1612–1620.

Febrisma, N. (2013). Upaya Meningkatkan Kosa Kata Melalui Metode Bermain Peran Pada Anak Tunagrahita Ringan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Khusus, 1(2), 109–121.

Gusti, N. S. (2021). Implementasi Pendidikan Inklusi dalam Setting Sekolah Menengah Atas di Kota Mataram Provinsi Nusa Tenggara Barat. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 7(3), 532–544. https://doi.org/10.33394/jk.v7i3.3469

Loka, N., & Putro, K. Z. (2022). Peran Guru Dalam Meningkatkan Kemampuan Sosial Anak Berkebutuhan Khusus Melalui Program Inklusi. 6(01).

Maftuhatin, L. (2014). Evaluasi Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus (ABK) di Kelas Inklusif di SD Plus Darul ’Ulum Jombang. Religi: Jurnal Studi Islam, 5(2), 201–227. https://doi.org/10.32938/jipm.6.1.2021.1-7

Maylamirsyah, M. R., & Khosiyono, B. H. C. (2023). Peran tri pusat pendidikan terhadap keterampilan sosial anak berkebutuhan khusus di SD Muhammadiyah Nitikan Yogyakarta.

Megawati, Vernanda, G., & Rusnaili. (2021). Meningkatkan Kemampuan Konsentrasi Anak Improving Intellectual Disability Children Concentration. SNEED: Jurnal Pendidikan Khusus, 1(1), 41–48.

Mufidah, H. (2019). P.E (Play Education)Warm Up Terhadap Keterampilan Sosial Anak Tunagrahita Ringan. Jurnal Pendidikan Khusus, 14(4), 1–11.

Nazilah, K. (2017). Peningkatan Keterampilan Sosial Anak Tunagrahita Ringan MelaluiMrtode Bermain Peran di Sekolah Luar Biasa Yapenas Unit II Sleman. Jurnal Widia Ortodidaktika, 6(8), 834–840.

Pramartha, I. N. B. (2015). Sejarah dan Sistem Pendidikan Sekolah Luar Biasa Bagian A Negeri Denpasar Bali. Jurnal Historia, 3(2), 67–74.

Pratiwi, J. C. (2015). Sekolah Inklusi Untuk Anak Berkebutuhan Khusus: Tanggapan Terhadap Tantangan Kedepannya. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan “Meretas Sukses Publikasi Ilmiah Bidang Pendidikan Jurnal Bereputasi,” 237–242.

Rosse, S. H., M, U. D., & Setiawan, A. (2014). Keterampilan Sosial Anak Tunagrahita Ringan. Jassi Anakku, 13(1), 21–27.