PEMIKIRAN PENDIDIKAN HASAN LANGGULUNG TENTANG TUJUAN PENDIDIKAN DAN RELEVANSINYA DENGAN TUJUAN PENDIDIKAN

Main Article Content

Samsuddin
Mariyanto Nur Shamsul
Askar Patahuddin
Abdul Jabar Idharudin

Abstract

The aim of this research is to analyze and describe Hasan Langgulung's  thoughts about the aims of Islamic education and its relevance to the aims of national education. This research uses qualitative methods descriptive with a type of literature study (library research) carried out through literature review and research. The primary data in this research is a book by Hasan Langgulung which was collected using documentation techniques and then reviewed, examined and discussed using the content analysis method which was carried out inductively. The findings and results of this research are, First, the objectives of Islamic education according to Hasan Langroll are (1) to produce students who are pious and have noble character who realize their devotion to Allah and realize their duties as caliphs (2) to create a pious society. Second, the aim of Islamic education in Hasan Langroll's thinking is relevant to the aim of national education, namely to produce students who are faithful, devout and have noble character and to produce students as good, democratic and responsible citizens.


 

Article Details

How to Cite
Samsuddin, Nur Shamsul, M., Patahuddin, A., & Jabar Idharudin, A. (2024). PEMIKIRAN PENDIDIKAN HASAN LANGGULUNG TENTANG TUJUAN PENDIDIKAN DAN RELEVANSINYA DENGAN TUJUAN PENDIDIKAN. CONS-IEDU, 4(1), 46-57. https://doi.org/10.51192/cons.v4i1.820
Section
Articles

References

Buku:

Al-Hushain, S. b. (2014). Qawaid wa Adab Fi Thalab Al-'Ilm. Madinah Munawwarah: Maktabah Malik Fahd Al-Wathaniyah.

Al-Jauzi, I. (2014). Buku Saku Terapi Spritual. Jakarta: Zaman.

Al-Nahlawiy, A. R. (t.thn.). Ushul Al-Tarbiyah Al-Islamiyah Wa Asalibuha. Beirut: Darul Fikr.

Al-Sa'diy, A. R. (2010). Taisir Karimir Rahman Fi Tafsir Kalamil Mannan. Beirut: Muassasah Risalah.

Hasan, M. I. (2019). Pokok-Pokok Materi Metodologi Penelitian Dan Aplikasinya. Jakarta: PT.Ghalia Indonesia.

J. Al-Mahalliy & J. Al-Suyuthiy. (2015). Tafsir Jalalain. Kairo: Al-Dar Al-'Alamiyah Lin Nasyr Wa Tajlid.

Khafizoh et al. (2023, Februari). Pendidikan Islam Dalam Perspektif Hasan Langgulung. Khazanah : Journal of Islamic Studies, 2(1), 115-121.

Langgulung, H. (1985). Pendidikan dan Peradaban Islam. Jakarta: Pustaka Al-Husna.

Langgulung, H. (2001). Pendidikan Islam dalam Abad Ke 21. Jakarta: PT Al-Husna Zikra.

Langgulung, H. (2002). Peralihan Paradigma dalam Pendidikan Islam dan Sains Sosial. Jakarta: Gaya Media Pratama.

Langgulung, H. (2004). Manusia dan Pendidikan; Suatu Analisa Psikologi, Filsafat, dan Sains Pendidikan . Jakarta: Pustaka Al-Husna Baru.

Langgulung, H. (2008). Asas-Asas Pendidikan Islam. Jakarta: Pustaka Al-Husna Baru.

Mulkhan, A. M. (1993). Paradigma Intelektual Muslim, Pengantar Filafat Pendidikan Islam dan Dakwah. Yogyakarta: Sipress.

Mulyadi, S. Basuki, A.M.H & Prabowo, H. (2019). Metode Penelitian Kualitatif dan Mixed Method . Depok: PT. Rajafindo Persada.

Munawir, A. W. (1997). Kamus Al-Munawir. Surabaya: Pustaka Progressif.

Mustofa, I. (2016). Jendela Logika dalam Berfikir; Deduksi dan Induksi sebagai Dasar Penalaran Ilmiah. EL-BANAT: Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Islam, 6(2), 1-21.

Nata, A. (2012). Pemikiran Pendidikan Islam dan Barat. Jakarta: Rajawali Press.

Nuh, S. M. (2011). Manhaj Ahlissunnah Wal Jama'ah Fi Qadhiyatit Taghyir bi Janibaihi Ad-Da'wi Wat Tarbawiy. Kairo: Darus Salam.

Ramayulis. (2010). Ilmu Pendidikan Islam . Jakarta: Kalam Mulia. Rosyadi, R. Pendidikan Islam dalam Perspektif Pendidikan Nasional. Disertasi . Unoversitas Ibn Khaldun (UIKA), Bogor.

Samsuddin & K Bakry. (2022). Metode Pendidikan Akhlak Perspektif Hadis: Telaah Atas Kitab Adab Shahih Bukhariy. Jawami'ul Kalim: Jurnal Kajian Hadis, 39.

Samsuddin. Pendidikan Kristologi Ibn Taimiyah. Tesis. Program Pascasarjana Universitas Ibn Khaldun (UIKA), Bogor.

SM. Musa & MF.Kamil. (2003). Tafsir Asasul Qur'an: Kalimat wa Ma'anil Qur'an. Beirut: Darul Khair.

Susanto, A. (2009). Pemikiran Pendidikan Islam. Jakarta: Amzah.

Tafsir, A. (2012). Ilmu Pendidikan Islami. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Yohana, N. (2017, Februari). Konsepsi Pendidikan dalam Keluarga Menurut Pemikiran Kihajar Dewantara dan Hasan Langgulung. OASIS (Jurnal Ilmiah Kajian Islam), 2(1).

Yunus, M. (2010). Kamus Arab Indonesia. Jakarta : PT. Mahmud Yunus Wa Dzurriyyah.

Zarkasyi, H. F. (2010). Membangun Peradaban dengan Ilmu. Depok: Kalam Ilmu Indonesia. Samsuddin. Pendidikan Kristologi Ibn Taimiyah. Tesis. Program Pascasarjana Universitas Ibn Khaldun (UIKA), Bogor.

Buku Terjemahan:

Al-Jauzi, I. (2014). Buku Saku Terapi Spritual. Diterjemahkan oleh A. Khosla Asy’ariy Khatib, 2014. Jakarta: Zaman.

Jurnal

Badruzaman, Didin Hafidhuddin, & Endin Mujahidin. (2018). Pendidikan Islam dalam Pemikiran Hasan Langgulung. Ta'dibuna:Jurnal Pendidikan Islam, 7(1), 1-19.

Fadilah, Ridwan Tohopi. (2020). Fitrah dalam Pendidikan Islam menurut Hasan Langgulung. Jurnal Ilmiah AL-Jauhari: Jurnal Studi Islam dan Interdisipliner, 5(2), 226-256.

Khafizoh et al. (2023, Februari). Pendidikan Islam Dalam Perspektif Hasan Langgulung. Khazanah : Journal of Islamic Studies, 2(1), 115-121.

Mustofa, I. (2016). Jendela Logika dalam Berfikir; Deduksi dan Induksi sebagai Dasar Penalaran Ilmiah. EL-BANAT: Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Islam, 6(2), 1-21.

Riza, M. (2017). Epistimologi Pendidikan Islam Perspektif Hasan Langgulung. Jurnal As-Salam, 1(2), 38-46.

Samsuddin & K Bakry. (2022). Metode Pendidikan Akhlak Perspektif Hadis: Telaah Atas Kitab Adab Shahih Bukhariy. Jawami'ul Kalim: Jurnal Kajian Hadis, 39.

Yohana, N. (2017, Februari). Konsepsi Pendidikan dalam Keluarga Menurut Pemikiran Kihajar Dewantara dan Hasan Langgulung. OASIS (Jurnal Ilmiah Kajian Islam), 2(1).

Skripsi, Tesis, dan Disertasi:

Rosyadi, R. (2011), Pendidikan Islam dalam Perspektif Pendidikan Nasional. Disertasi . Bogor: Universitas Ibn Khaldun (UIKA), Bogor.

Samsuddin. (2012), Pendidikan Kristologi Ibn Taimiyah. Tesis. Bogor: Program Pascasarjana Universitas Ibn Khaldun (UIKA), Bogor.