Hubungan Instructional Leadership dan Servant Leadership Kepala Sekolah Dasar dengan Mutu Pembelajaran di Era Society 5.0

Authors

  • Nova Atika Royani Universitas Lampung
  • Riswandi Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Lampung
  • Fatkhur Rohman Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Lampung
  • Nelly Astuti Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Lampung

DOI:

https://doi.org/10.51192/jurnalmanajemenpendidikanislam.v4i1.1119

Keywords:

Indonesia, Keywords: leadership, learning quality, instructional, servant

Abstract

The rapid development that occurs due to the industrial revolution 4.0 and society 5.0 causes many changes in the implementation of learning so that educators need to adapt and innovate in carrying out learning. The application of instructional leadership and servant leadership of school principals is needed in the professionalism of educators, especially in the era that continues to develop today so that it will determine the quality of school learning quality in the era of society 5.0. This study was conducted to determine the relationship between instructional leadership and servant leadership of elementary school principals with learning quality in the era of society 5.0. The population totalled 161 education personnel. The sampling was using proportionate stratified random sampling technique consisting of school principals and some educators in Gugus Matahari Natar District with a total of 63 respondents. The design used is a quantitative approach. The research data were collected through questionnaire and documentation techniques. The results showed that there is a significant relationship between instructional leadership and servant leadership of elementary school principals with the quality of learning in the era of society 5.0 with a correlation coefficient of 0.825 which is in the ‘Very Strong’ criteria.

Keywords: leadership, learning quality, instructional, servant

References

Ahmad, A. F. (2014). Kepimpinan Instruksional dalam Peningkatan Pengajaran dan Pembelajaran yang Berkesan dalam Kalangan Pensyarah.

Alfi, N., dkk. (2022). Implementasi Servant Leadership pada Organisasi Legiun Veteran Republik Indonesia Kabupaten Sidoarjo (Studi Kasus Pada Legiun Veteran Republik Indonesia (LVRI) Kabupaten Sidoarjo). JURNAL JAEMB Vol 2 No. 2, 229-234.

Dadang, & P, H. (2020). Pengaruh Kepercayaan dan Kepuasan Konsumen Terhadap Sistem Transaksi Online Shop Shopee (Studi Kasus Pada Mahasiswa Universitas Muhammadiyah Tangerang Konsentrasi Pemasaran Semester VIII. Jurnal Manajemen Bisnis Program Pascasarjana Universitas Muhammadiyah Tanggerang, 1.

Das, W. H., & Halik, A. (2021). Kompetensi Manajerial Kepala Madrasah dan Relasinya terhadap Profesionalisme Guru. Jawa Timur: Uwais Inspirasi Indonesia.

Fauzi, H. N. (2020). Kinerja Kepala Sekolah Sebagai Leader dalam Manajemen Mutu Terpadu di SD Muhammadiyah Pendowoharjo. Journal of Islamic Education and Innovation Vol. 1, No. 2, 29-38.

Hapudin, M., & Arief. (2022). Kepemimpinan Pendidikan: Konsep dan Strategi Peningkatan Mutu Pendidikan. Yogyakarta: Cahaya Harapan.

Indonesia, Pemerintah Pusat. (2003). UU RI No. 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional Pasal 1. Diambil kembali dari Database Peratutan: https://peraturan.bpk.go.id/Details/43920/uu-no-20-tahun-2003

Indonesia, Pemerintah Pusat. (2005). Undang-undang (UU) No. 14 Tahun 2005 Pasal 2. Diambil kembali dari Database Peraturan: https://peraturan.bpk.go.id/Details/40266/uu-no-14-tahun-2005

Indonesia, Pemerintah Pusat. (2005). Undang-undang (UU) Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen Pasal 6. Diambil kembali dari Database Peraturan: https://peraturan.bpk.go.id/Details/40266/uu-no-14-tahun-2005

Indonesia, Pemerintah Pusat. (2005). Undang-undang (UU) Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen Pasal 8. Diambil kembali dari Database Peraturan: https://peraturan.bpk.go.id/Details/40266/uu-no-14-tahun-2005

Indonesia, Pemerintah Pusat. (2005). Undang-undang (UU) Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen Pasal 9. Diambil kembali dari Database Peraturan: https://peraturan.bpk.go.id/Details/40266/uu-no-14-tahun-2005

Indonesia, Pemerintah Pusat. Perubahan Atas Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2005 Tentang Standar Nasional Pendidikan Pasal 2. Diambil kembali dari Database Peraturan: https://peraturan.bpk.go.id/Details/5364/pp-no-32-tahun-2013

Jahari, J., & Rusdiana. (2020). Kepemimpinan Pendidikan Islam. Bandung: Yayasan Darul Hikam.

Midangsi, N. (2021). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dasar di Masa Pandemi. Bali: Nilacakra.

Muhlis. (2021). Manajemen Sumber Daya Manusia yang Berdaya Saing Hadapi Era Society 5.0. Tanggerang: Pascal Booke.

Muncarno. (2017). Cara Mudah Belajar Statistik Pendidikan. Metro: Hamim Group.

Purnomo, R. A. (2017). Analisis Statistik Ekonomi dan Bisnis dengan SPSS. Ponorogo: CV Wade Group.

Rahmanto, A. (2022). Managemen, Supervisi, & Kepemimpinan Kepala Sekolah. Semarang: Cahya Ghani Recovery.

Septa, S., dkk. (2022). Pengaruh Instructional Leadership Kepala Sekolah dan Profesionalisme Guru Terhadap Mutu Pembelajaran. Jurnal Manajemen dan Bisnis (J-mabis) Vol. 1 No. 1.

Veronica, A., dkk. (2022). Metodologi Penelitian Kuantitatif. Padang: PT. Global Eksekutif Teknologi.

Waruwu, M., dkk. (2021). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Perspektif Servant Leadership. Jurnal Improvement Vol 8 No. 2.

Winarsih, S. (2018). Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru. International Conference of Moslem Society. International Conference Of Muslem Society, 95-106.

Wisnu. (2010). Dimensi-dimensi Kualitas Proses Pembelajaran Sejarah. Jurnal Pendidikan dan Sejarah Istoria, Vol 7, No. 2.

Published

2024-08-22

How to Cite

Royani, N. A., Riswandi, Fatkhur Rohman, & Nelly Astuti. (2024). Hubungan Instructional Leadership dan Servant Leadership Kepala Sekolah Dasar dengan Mutu Pembelajaran di Era Society 5.0. TADBIRUNA, 4(1), 55-70. https://doi.org/10.51192/jurnalmanajemenpendidikanislam.v4i1.1119

Issue

Section

Articles