KEPEMIMPINAN DALAM PENGELOLAAN LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAM

Authors

  • Muhammad Alfiannur Universitas Islam Negeri Antasari Banjarmasin
  • Yahya Mof Universitas Islam Negeri Antasari Banjarmasin
  • Dina Hermina Universitas Islam Negeri Antasari Banjarmasin

DOI:

https://doi.org/10.51192/jurnalmanajemenpendidikanislam.v4i2.1429

Keywords:

Keywords: Leadership, Management, Islamic Education Institutions, Islamic Principles, Education Quality, Challenges.

Abstract

Leadership in the management of Islamic educational institutions plays a very important role in creating an educational system that is effective, high quality and oriented towards Islamic values. This article aims to examine the concept of leadership in the context of Islamic educational institutions, including relevant leadership models, the challenges faced, and their impact on educational management. Using a qualitative approach and literature study, this research found that leadership based on Islamic principles such as trust, justice, and deliberation can strengthen the governance of educational institutions, improve the quality of learning, and create a conducive environment for the development of student character. However, challenges such as limited human resources, funds and social change are the main obstacles that require adaptive and visionary leadership. This research concludes that good leadership in the management of Islamic educational institutions can produce quality education that is relevant to the needs of the times

References

Aziz, Mursal. Etika Akademis dalam Pendidikan Islam. Jurnal Tarbiyah, Vol. 25 No. 1, 2018.

Daft, Richard L. Pengalaman Kepemimpinan. Amerika Serikat: Thomson South-Western, 2008.

Ghiselli, E.E. Bakat Manajerial. Boston: Houghton Mifflin Communicative, 1960.

Hafidhuddin, Didin dan Henri Tanjung. Pendahuluan ke Manajemen Syariah. Depok: PT. Raja Grafindo Persada, 2019.

Mangkunegara, Anwar Prabu. Pengelolaan Sumber Daya Manusia di Perusahaan. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2000.

Mas’ud, Abdurrahman. Kaum Intelektual Pesantren: Pertemuan antara Agama dan Tradisi. Yogyakarta: LKiS, 2004.

Mesiono & Mursal Aziz. “Pengelolaan Pencegahan Korupsi dalam Pendidikan Islam untuk Membangun SDM Unggul.” International Journal of Psychosocial Rehabilitation, Vol. 24, Issue 08, 2020.

Napitupulu, Dedi Sahputra. Kode Etik Profesional Guru Pendidikan Agama Islam. Sukabumi: Haura Utama, 2020.

Napitupulu, Dedi Sahputra. Madrasah Berwawasan Lingkungan. Medan: CV. Widya Puspita, 2018.

Nawai, Hadari. Manajemen SDM untuk Kompetisi Bisnis. Yogyakarta: Gajah Mada University Press, 2005.

Samani. Manajemen Sekolah. Jakarta: Bumi Aksara, 1999.

Sutrisno, Edy. Budaya Organisasi. Jakarta: Prenada Media, 2010.

Syafafuddin dan Asrul. Kepemimpinan Pendidikan Modern. Bandung: Citapustaka Media, 2013.

Syafaruddin. Manajemen Organisasi Pendidikan: Perspektif Keilmuan dan Islam. Medan: Perdana Publishing, 2015.

Uha, Ismail Nawawi. Budaya Organisasi, Kepemimpinan, dan Kinerja: Proses, Perkembangan, Dinamika, dan Efektivitas Organisasi. Jakarta: Kencana, 2013.

Ikhlas, S., & Suyanta, S. (2024). Peningkatan Literasi Digital Siswa Di Min 11 Banda Aceh Melalui Peran Aktif Guru Dalam Menerapkan Teknologi Informasi Sebagai Sarana Pembelajaran Efektif. TADBIRUNA, 4(1), 151-159.

Royani, N. A., Rohman, F., & Astuti, N. (2024). Hubungan Instructional Leadership dan Servant Leadership Kepala Sekolah Dasar dengan Mutu Pembelajaran di Era Society 5.0. TADBIRUNA, 4(1), 55-70.

Masrukin, A., & Hikmah, N. N. (2024). Pemikiran Pendidikan Akhlak Ibnu Maskawaih dan Relevansinya dalam Pendidikan Akhlak di MTs Islamiyah Kepung. TADBIRUNA, 4(1), 46-56.

Aziz, A. (2024). Manajemen Kepala Madrasah dalam Memaksimalkan Seleksi Penerimaan Peserta Didik Baru (PPDB) di MTs Maulana Malik Ibrahim (MMI) Gresik. TADBIRUNA, 4(1), 27-33.

Susanti, N. (2024). Peran Dayah Sebagai Pilar Pembentukan Karakter Mahasiswa Yang Berkualitas Dan Berakhlak Mulia Di Kampus. TADBIRUNA, 4(1), 160-165.

Fajarwati, D. (2024). Bahan Ajar Inklusif Untuk Anak-Anak Dengan Spektrum Autism Di Kelas Reguler Sekolah Dasar: Sebuah Kajian Pustaka Penerapan Program Aba Dan Teacch. TADBIRUNA, 4(1), 88-101.

Lestari, N., & Ali, A. (2022). Strategi Pembinaan Karakter Pada Santri Malalui Ekstrakurikuler Pramuka Di Pondok Pesantren Darussalam Bogor. TADBIRUNA, 2(1), 51-61.

Anas, I., & Iswantir, M. (2024). Integrasi Nilai-Nilai Islam Dalam Kurikulum Berbasis STEM Di Sekolah Islam Terpadu. TADBIRUNA, 4(1), 1-14.

Riva'i, F. A., & Sumartono, R. (2022). Peran Program Life Skill Terhadap Kemandirian Santri di Pesantren Pemberdayaan Ummat An-Nahl Pamijahan Bogor. TADBIRUNA, 1(2), 90-98.

Alwi, R. (2021). Penerapan Pendidikan Karakter melalui Kegiatan Pengajian Anak-Anak di Lingkungan Perumahan Kansas Madani Bogor. TADBIRUNA, 1(1), 39-44

Published

2025-02-27

How to Cite

Alfiannur, M., Mof, Y., & Hermina, D. (2025). KEPEMIMPINAN DALAM PENGELOLAAN LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAM. TADBIRUNA, 4(2), 277-287. https://doi.org/10.51192/jurnalmanajemenpendidikanislam.v4i2.1429

Issue

Section

Articles