PENINGKATAN LITERASI DIGITAL SISWA DI MIN 11 BANDA ACEH MELALUI PERAN AKTIF GURU DALAM MENERAPKAN TEKNOLOGI INFORMASI SEBAGAI SARANA PEMBELAJARAN EFEKTIF
Main Article Content
Abstract
Increasing digital literacy is an important component in preparing students to face the increasingly rapid development of technology. This study aims to analyze the active role of teachers in utilizing information technology as an effective learning tool at MIN 11 Banda Aceh. The research method used is a qualitative approach with a descriptive design to reveal the application of information technology by teachers in improving students' digital literacy. The findings of the study indicate that teachers at MIN 11 Banda Aceh proactively utilize various technological devices, such as computers, tablets, and digital learning applications in teaching and learning activities. In addition, teachers also provide students with supplies on how to use technology appropriately and efficiently. The application of this technology not only improves students' ability to access and evaluate information but also helps develop critical thinking skills, collaboration, and creativity. Despite challenges related to infrastructure limitations and differences in technological abilities among students, teachers are able to overcome these obstacles with innovative solutions. Overall, this study shows that the active role of teachers in integrating information technology into the learning process greatly contributes to improving students' digital literacy, which is very important in today's digital era.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
http://jurnal.iuqibogor.ac.id/index.php/tadbiruna/index
References
Arief, R. (2020). Literasi Digital: Teori dan Praktik dalam Pendidikan. Jakarta: Penerbit Aksara.
Dewi, R. (2025). Pendidikan dan Teknologi: Membangun Karakter Siswa di Era Digital. Yogyakarta: Penerbit Pendidikan.
Fitriani, N. (2024). Pemanfaatan Teknologi dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar. Banda Aceh: Penerbit Ilmu Pendidikan.
Hassan. (2023). Literasi digital sebagai keterampilan dasar sangat penting di dunia yang semakin kompetitif.
Hadi. (2024). Peran guru sebagai fasilitator dalam pembelajaran berbasis teknologi membantu siswa mengatasi tantangan dan memaksimalkan penggunaan teknologi.
Hasanah, N. (2023). Inovasi Pengajaran Digital di Sekolah. Bandung: Pustaka Teknologi.
Hidayat, A. (2025). Peningkatan Kompetensi Guru Melalui Pelatihan Teknologi Informasi. Bandung: Pustaka Pembelajaran.
Mulyadi, I. (2019). Pendidikan dan Teknologi Informasi: Implementasi Literasi Digital di Sekolah. Yogyakarta: Penerbit Insan Mandiri.
Nugroho, Y. (2022). Etika Digital dan Pengaruhnya dalam Dunia Maya. Jakarta: Penerbit Pustaka Emas.
Nasution, M. (2023). Peran Media Sosial dalam Pembelajaran Jarak Jauh. Yogyakarta: Penerbit Edukasi.
Rizal. (2025). Peran guru dalam meningkatkan literasi digital sangat penting agar siswa bisa menggunakan teknologi secara efektif dan bertanggung jawab.
Ramadhan, D. (2023). Inovasi Pembelajaran Digital di Sekolah Dasar. Jakarta: Pustaka Teknologi.
Rina, L. (2021). Literasi Digital untuk Generasi Muda. Yogyakarta: Penerbit Solusi Press.
Sulaiman. (2024). Tantangan dalam akses teknologi yang tidak merata menjadi hambatan dalam pembelajaran berbasis digital di sekolah.
Suryanto, D. (2021). Transformasi Digital dalam Dunia Kerja. Surabaya: Penerbit Media Press.
Santosa, B. (2020). Keamanan Siber dan Literasi Digital. Bandung: Penerbit Informatika.
Setiawan, A. (2024). Peran Pendidikan dalam Meningkatkan Literasi Digital. Jakarta: Pustaka Edukasi.
Syahrial, M. (2023). Pengembangan Kompetensi Guru dalam Literasi Digital. Surabaya: Media Pembelajaran.
Suhartini, T. (2024). Etika Digital dalam Dunia Pendidikan. Surabaya: Media Edukasi.
Siregar, R. (2025). Perkembangan Teknologi dalam Dunia Pendidikan di Aceh. Aceh: Penerbit Akademik.