BIMBINGAN DAN KONSELING DI SEKOLAH KUNCI MENUJU SUKSES AKADEMIK DAN SOSIAL EMOSIONAL SISWA

Main Article Content

Mira Fauziah
Muhammad Zaini
Mahdi NK

Abstract

Guidance and counseling are important pillars in basic education. This service not only focuses on students' academic problems, but also plays a crucial role in shaping their social and emotional character. This research aims to dig deeper into how guidance and counseling contribute to creating a conducive learning atmosphere and supporting overall student success. Through data analysis from various case studies and statistics, this research will examine the impact of guidance and counseling on improving students' academic achievement and emotional well-being. In other words, this research wants to show how guidance and counseling can help students not only achieve good grades, but also grow into individuals who are balanced and ready to face life's challenges

Article Details

How to Cite
Fauziah, M., Zaini, M., & NK, M. . (2025). BIMBINGAN DAN KONSELING DI SEKOLAH KUNCI MENUJU SUKSES AKADEMIK DAN SOSIAL EMOSIONAL SISWA. TADBIRUNA, 3(1), 421-429. https://doi.org/10.51192/jurnalmanajemenpendidikanislam.v4i2.1599
Section
Articles

References

Arifai, A. (2020). PROBLEMATIKA DAN LAYANAN GURU BIMBINGAN DAN KONSELING. Raudhah Bangga Menjadi Profesional: Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 1(1). https://doi.org/10.48094/raudhah.v1i1.1

Assyakurrohim, D., Ikhram, D., Sirodj, R.A., & Afgani, MW (2022). Metode Studi Kasus dalam Penelitian Kualitatif. Jurnal Pendidikan Sains Dan Komputer, 3(01). https://doi.org/10.47709/jpsk.v3i01.1951

Evi, T. (2020). MANFAAT BIMBINGAN DAN KONSELING BAGI SISWA SD. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 2(1). https://doi.org/10.31004/jpdk.v1i2.589

Ginting, RL (2020). PELAKSANAAN BIMBINGAN KONSELING DI SEKOLAH DASAR. JS (JURNAL SEKOLAH), 4(3). https://doi.org/10.24114/js.v4i3.18996

Laia, BM, Zagoto, S., & Zagoto, SFL (2021). PERAN GURU BIMBINGAN DAN KONSELING DALAM MENGATASI STRES AKADEMIK SISWA DI KELAS VIII SMP NEGERI 1 LUAHAGUNDRE MANIAMOLO TAHUN PELAJARAN 2021/2022. Konseling Untuk Semua (Jurnal Bimbingan Dan Konseling), 1(2). https://doi.org/10.57094/jubikon.v1i2.349

Listari, DA, & Rabbani, MF (2024). Peran Bimbingan Konseling dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa di Sekolah. Jurnal Global Futuristik, 2(1). https://doi.org/10.59996/globalistik.v2i1.312

Noviawati, E., Yusuf L.N., S., & Nurihsan, A.J. (2016). EFEKTIVITAS PROGRAM BIMBINGAN DAN KONSELING KELOMPOK UNTUK MENINGKATKAN REGULASI DIRI, EFIKASI DIRI, DAN PRESTASI AKADEMIK. Edusentris, 3(2). https://doi.org/10.17509/edusentris.v3i2.216

Oktaviani, SN, & Syawaluddin, S. (2023). Peran Guru Bimbingan Konseling Dalam Menguatkan Karakter Siswa. Edukatif: Jurnal Pendidikan, 2(1). https://doi.org/10.56248/educativo.v2i1.120

Putranti, D., Fithroni, F., & Kusumaningtias, D. (2021). Peran Kepala Sekolah Dalam Implementasi Program Bimbingan Dan Konseling di Sekolah. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 3(2). https://doi.org/10.24176/jpp.v3i2.5745

Saputra, A., & Suryadi, A. (2022). PRINSIP PENGELOLAAN PENDIDIKAN KESEHATAN MENTAL BERBASIS ISLAM. Perspektif, 1(4). https://doi.org/10.53947/perspekt.v1i4.204

Ulfah, U., & Arifudin, O. (2020). IMPLEMENTASI BIMBINGAN DAN KONSELING DI SEKOLAH DALAM KURIKULUM 2013. Jurnal Tahsinia, 1(2). https://doi.org/10.57171/jt.v1i2.189

Zal, F., Akhyar Lubis, S., & Neliwati, N. (2022). IMPLEMENTASI LAYANAN PENGUASAAN KONTEN DALAM KEGIATAN BIMBINGAN DAN KONSELING ISLAMI UNTUK PENINGKATAN SELF EFFICACY SISWA KELAS 1 MAN 1 MEDAN. EDU-RILIGIA: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam Dan Keagamaan, 6(2). https://doi.org/10.47006/er.v6i2.6865

Zamroni, E., & Rahardjo, S. (2015). MANAJEMEN BIMBINGAN DAN KONSELING BERBASIS PERMENDIKBUD NOMOR 111 TAHUN 2014. JURNAL KONSELING GUSJIGANG, 1(1). https://doi.org/10.24176/jkg.v1i1.256

Lestari, N., & Ali, A. (2022). Strategi Pembinaan Karakter Pada Santri Malalui Ekstrakurikuler Pramuka Di Pondok Pesantren Darussalam Bogor. TADBIRUNA, 2(1), 51-61.

Alwi, R. (2021). Penerapan Pendidikan Karakter melalui Kegiatan Pengajian Anak-Anak di Lingkungan Perumahan Kansas Madani Bogor. TADBIRUNA, 1(1), 39-44.

Riva'i, F.A., & Sumartono, R. (2022). Peran Program Life Skill Terhadap Kemandirian Santri di Pesantren Pemberdayaan Ummat An-Nahl Pamijahan Bogor. TADBIRUNA, 1(2), 90-98.

Anas, I., & Iswantir, M. (2024). Integrasi Nilai-Nilai Islam Dalam Kurikulum Berbasis STEM Di Sekolah Islam Terpadu. TADBIRUNA, 4(1), 1-14.

Fajarwati, D. (2024). Bahan Ajar Inklusif Untuk Anak-Anak Dengan Spektrum Autism Di Kelas Reguler Sekolah Dasar: Sebuah Kajian Pustaka Penerapan Program Aba Dan Teacch. TADBIRUNA, 4(1), 88-101.