PENGARUH KINERJA PEGAWAI SEBAGAI STRATEGI BAURAN PEMASARAN JASA PENDIDIKAN DI SD NEGERI 5 DAMAR

Authors

  • Anastasya Universitas Djuanda Bogor

DOI:

https://doi.org/10.51192/tadbiruna.v2i1.205

Keywords:

employee performance, marketing mix, education services marketing mix strategy

Abstract

Employee performance is the work ability of an employee. School employee performance is a work achievement that must be achieved by an employee in an educational institution. Employee performance is part of the marketing mix of educational services, namely HR (human resources). This study aims to analyze the effect of employee performance as a marketing mix strategy for education services at SD Negeri 5 Damar. The research method used is a qualitative approach with descriptive analysis. This research was conducted by means of observation through data collection using questionnaires. The research respondents were 11 people consisting of 1 principal, 8 teachers, and 2 administrators. This study also uses a literature review of several research results, e-books, articles, and case studies that occur in the field. The results of this study are the problem of employee performance, employee impact as a marketing mix strategy at SD Negeri 5 Damar, and problem solving efforts

References

A Agung, I. K., & dkk. (2021). Anteseden Kinerja Pegawai. Surabaya: Scopindo Media Pustaka.

A S Nurhalizah. (2019). Administrasi Tata Usaha. Artikel Universitas Negeri Padang, hal. 1.

Ahmadi. (2021). Optimalisasi Motivasi dan Kinerja Pegawai: Memahami Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Yogyakarta: Bintang Pustaka Madani.

Alma, B. (2007). Manajemen Pemasaran dan Pemasaran Jasa. Bandung : Alfabeta.

Danim, S. (2010). Profesionalisasi dan Etika Profesi Guru. Bandung: Alfabeta.

Faustinus, C. G. (2003). Manajemen Sumber Daya Manusia. Yogyakarta: ANDI.

Hairunisa, J., & Hade, A. (2020). Pengertian Administrasi Ketata Usahaan, Proses Administrasi Ketata Usahaan Sekolah, Tata Ruang Kantor/Sekolah dan Peran Guru dalam Administrasi Ketata Usahaan Sekolah. Artikel Universitas Negeri Padang, hal. 1.

Hezer, J., & Render, B. (2006). Operation Management. Jakarta: Salemba Empat.

Indrawan, I. (2020). Menjadi Guru PAUD: DMIJ Plus Terintegrasi yang Profesional. Riau: CV. DOTPLUS.

Khasanah, A. (2015). Pemasaran Jasa Pendidikan sebagai Strategi Peningkatan Mutu di SD Alam Baturraden. Jurnal el-Tarbawi, 161-176.

Kotler, & Amstrong. (2008). Prinsip-Prinsip Pemasaran Jilid 1. Jakarta: Erlangga.

Lupiyoadi, R. (2014). Manajemen Pemasaran Berbasis Kompetensi: Edisi ke-3. Jakarta: Erlangga.

Murwati, H. (2012, Desember 28). Pengaruh Sertifikasi Profesi Guru terhadap Motivasi Kerja dan Kinerja Guru di SMK Negeri Se-Surakarta. Skripsi Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan: Universitas Sebelas Maret, hal. 20.

Musfar, T. F. (2020). Buku Ajar Manajemen Pemasaran: Bauran Pemasaran sebagai Materi Pokok dalam Manajemen Pemasaran. Bandung: Media Sains Indonesia.

Nana, H. A. (2015). Manajemen Strategi Pemasaran. Bandung: Pustaka Setia.

Shaleh, M. (2018). Komitmen Organisasi Terhadap Kinerja Pegawai. Makassar: Aksara Timur.

Suparman. (2019). Kepemimpinan Kepala Sekolah & Guru (Sebuah Pengantar Teoritik). Jawa Timur: Uwais Inspirasi Indonesia.

Suryana. (2013). Kewirausahaan Kiat dan Proses Menuju Sukses. Jakarta: Salemba Empat.

Zeithaml, V. A., & dkk. (2006). Service Marketing (4th ed). New York: The MC Graww-Hill Companies, Inc.

Published

2022-08-27

How to Cite

Anastasya. (2022). PENGARUH KINERJA PEGAWAI SEBAGAI STRATEGI BAURAN PEMASARAN JASA PENDIDIKAN DI SD NEGERI 5 DAMAR. TADBIRUNA, 2(1), 14-22. https://doi.org/10.51192/tadbiruna.v2i1.205

Issue

Section

Articles