MANAJEMEN STRATEGI KEPALA MADRASAH DALAM OPTIMALISASI PRESTASI BELAJAR SISWA
Main Article Content
Abstract
This research aims to analyze the strategies implemented by madrasa heads in improving student learning achievement. This research uses a qualitative method with a case study approach. Data was collected through observation, interviews and documentation analysis. The research results show that madrasa heads implement strategic management which includes three main stages: planning, implementation and evaluation. In this process, an analysis of students’ interests, talents and preferred subjects is carried out, which is then followed up with an appropriate coaching program. Periodic evaluations are also carried out to measure the effectiveness of the program and adjust strategies as needed. Supporting and inhibiting factors in optimizing student learning achievement are internal factors (interests, talents, motivation, health, cognitive abilities), while external factors (family, community, and school)
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
http://jurnal.iuqibogor.ac.id/index.php/tadbiruna/index
References
Ariyanti, N., & Prasetyo, M. A. M. (2021). Evaluasi Manajemen Hubungan Masyarakat dan Sekolah (Studi Kasus di Madrasah Ibtidaiyah Miftahul Falah Purwodadi Pasuruan). Idarah: Jurnal Pendidikan Dan Kependidikan, 5(2), 103–126. https://doi.org/10.47766/idarah.v5i2.133
Astria, D., & Santi, M. (2021). Pemanfaatan Aplikasi Whatsapp Bisnis Dalam Strategi Pemasaran Online Untuk Meningkatkan Jumlah Penjualan. EKSYAR: Jurnal Ekonomi Syari'ah & Bisnis Islam (e-Journal), 8(2), 246-270.
John W. Creswell., & J. David Creswell. (2023). Penelitian Kualitatif dan Desain Riset, Edisi Ketiga : Pustaka Pelajar.
Komarudin, Komarudin, Diana Riski Sapitri Siregar, Zahruddin Zahruddin, and Maftuhah Maftuhah. (2022) “Manajemen Strategi Dalam Lembaga Pendidikan.” Yasin 2, no. 5 : 680–94. https://doi.org/10.58578/yasin.v2i5.560.
Mochammad Tajimudin, Achmad Sanusi, A. S. (2020). Manajemen Sarana dan Prasarana Untuk Meningkatkan Mutu Pembelajaran Pada Bahasa Indonesia: Madrasah Ibtidaiyah Dsebuah Sekoolah Dsakit D Bandung. Ner: Tinjauan Pendidikan Nusantara, 3 (2).
Nai, H., & Wijayanti, W. (2018). Pelaksanaan tugas dan fungsi kepala sekolah pendidikan menengah negeri. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 6(2), 183-192.Https://Doi.Org/10.21831/Amp.V6i2.10182.
Rusniati -, & Haq, A. (2014). Perencanaan Strategis Dalam Perspektif Organisasi. Jurnal INTEKNA : Informasi Teknik Dan Niaga, 14(2). https://ejurnal.poliban.ac.id/index.php/intekna/article/view/178
Sagala, Syaiful. 2011. Manajemen Strategik dalam Peningkatan Mutu Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Septiani, Sisca, Ade Elza Surachman, Muhammad Alwi, Paulus Robert Tuerah, Abdul Hamid Arribathi, Reina A Hadikusumo, Norbertus Tri Suswanto Saptadi, Ai Hilyatul Halimah, Ai Desilawati, and Giandari Maulani. (2023) Manajemen Mutu Pendidikan. Sada Kurnia Pustaka.
Slameto. (2013). Belajar dan Faktor-faktor yang Memengaruhinya. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Suryabrata Sumadi, (2010), Psikologi Pendidikan, Jakarta: Presiden Rajawali.
Surbakti, A. B., Rahayu, S. P., PA, S. M. B., & Ginting, R. B. (2020). Sistem Aplikasi Logika Fuzzy Untuk Penentuan Optimasi Ragi Tempe Pada Proses Fermentasi Tempe Kedelai Menggunakan Metode Fuzzy Mamdani (Studi Kasus: Pengrajin Tempe Kedelai Desa Bulu Cina). Jurnal Ilmiah Simantek, 4(2), 146-160.
Yanti, H., & Syahrani, S. (2021). Standar Bagi Pendidik Dalam Standar Pendidikan nasional Indonesia. Adiba: Journal of Education, 1(1), 61-68