Peran Perguruan Tinggi Keagamaan Islam (PTKIS) Dalam Pendidikan Perspektif Gender Menuju Indonesia Emas 2045

Authors

  • Aida Maqbulah STAI Al-Aqidah Al-Hasyimiyyah Jakarta
  • Syafruddin STAI Al-Aqidah Al-Hasyimiyyah Jakarta
  • Pipin Yosepin STAI Al-Aqidah Al-Hasyimiyyah Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.51192/jurnalmanajemenpendidikanislam.v4i1.1156

Keywords:

Role, PTKIS, Education, Gender, Indonesia, Gold

Abstract

This paper reviews the role of Islamic Higher Education Institutions (HEIs) in gender perspective education as a key component towards Indonesia Emas 2045. Gender education involves an understanding of gender roles and human rights. HEIs have a responsibility to integrate religious values with gender education, shaping leaders who are aware of gender equality, and able to address complex social challenges. HEIs can play a major role in addressing this. By understanding the concept of gender education, integrating it in the curriculum, and involving lecturers in the delivery of gender materials, PTKIS can create an inclusive and civilised educational environment. Through gender inclusivity policies, prevention of gender-based violence, and active student participation in gender equality, PTKIS has the potential to shape a more inclusive, just, and competitive society, in accordance with the vision of Indonesia Emas 2045 that reflects the values of justice, equality, and sustainable progress.

References

Achmad, Syaefudin. (2019). Membangun Pendidikan Berwawasan Gender. Jurnal YINYANG: Jurnal Studi Islam, Gender dan Anak, 14(1), 70-91.

Anwar, S. S., Maskur, S., & Anwar, S. (Tahun tidak disebutkan). Pendidikan Gender dalam Pandangan Islam. PT Indragiri Dot Com, hlm 4.

Arinia, Ika Indriyany , M. Dian Hikmawan , Wahyu Kartiko Utami. ( 2021). Gender dan Pendidikan Tinggi: Studi tentang Urgensitas Kampus Berperspektif Gender, Dalam JIIP: JURNAL ILMIAH ILMU PEMERINTAHAN , Vol.6, No. 1, 2021, hlm.1.

Doll,Ronald. (1974). Curriculum Improment Decision Making and Process. t.tp.: Ally and Bacon

Dewi IAA. (2019). Catcalling : Candaan, Pujian atau Pelecehan Seksual”, Acta Comitas : Jurnal Hukum Kenotariatan, Vol. 4 No. 2 Agustus 2019, hlm. 198 – 212.

Erni, Agustina. (2019). Workshop Kemen PPPA Rangkul Sivitas Perguruan Tinggi Wujudkan Kesetaraan Gender, 7 Desember 2019, diakses tgl 14 Agustus 2023, 09.12 wib,

Hasan, Chalijah. ( 1998). Kajian Gender dan Perguruan Tinggi, dalam Perguruan Tinggi Islam di Era Globalisasi, Syahrian Harahap (Ed.), IAIN Sumatera Utara Bekerjasama dengan Tiara Wacana Yogya, 1998, hlm. 193-194.

Hanik,Umi. Skripsi, Kurikulum Perspektif Gender, (Studi Kasus di Institut Studi Islam Fahmina Cirebon)

Hannam, dalam Fatmawati dan I.A. Indrivany,M.D. Hikmawan dan W.K. Utami, Gender dan Pendidikan Tinggi: Studi Tentang Urgensitas Kampus Berperspektif Gender, JIIP, Jurnal Ilmiah Ilmu Pengetahuan, No.1 Vol.6,2021, hlm 55-72.

Johnson, Mauritz. ( 1976). Intentionality in Education. New York: Center for Curriculum Research and Services

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (Tahun 2003). Draf UU Nomor 20 Tahun 2003.

Khotimah, Khusnul. (2008). Urgensi Kurikulum Gender dalam Pendidikan. Jurnal Pemikiran Alternatif Pendidikan, 13(3), 1-10.

Kiram, Muhamamad Zawil. (2020). Pendidikan Berbasis Gender Dalam Keluarga Masyarakat Aceh. Jurnal Community Pengawas Dinamika Sosial, 6(2), 180-191.

Langgulung.(1989) , Manusia dan Pendidikan: Suatu Analisa Psikologik dan Pendidikan. Jakarta: Pustaka al-Husna.

Mulyono, Kajian Gender di Perguruan Tinggi Agama Islam, Jurnal Egalita Vol 1,No.2 ,2006.

Mardatillah, Aktualisasi Diri Dosen Perempuan, Psikoborneo, Jurnal Imiah Psikologi No.2 Vol.9, Juni 2021,hlm.452.

Mukmin. (2023), artikel dari. https://unri.ac.id/pentingnya-tindakan-preventif-kekerasan-seksual.

Maqbulah, Pendidikan Dalam Perspektif Gender, Jurnal Edu Power,

PDDIKTI Kemdikbud. (2020). Statistik PDDikti.

Rahmah, S. (2019). Pendidikan dan Kesetaraan Gender dalam Islam di Aceh. Gender Equality, International Journal Of Child And Gender Studies, hlm. 25-42.

Susanto, Edi. (2006). Sensitivitas Gender Dalam Mata Kuliah Ilmu Sosial Keagamaan di Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Pamekasan, Nuansa, Jurnal Penelitian Ilmu-ilmu Sosial & Keagamaan STAIN Pamekasan, Vol. II, No. 2 Juli-Desember 2006., hlm. 113-114.

Sumera 2013 dalam Fajarini & Handayani, Jurnal Harkat, Media Komunikasi Gender, 17 (1), 2021, 49-66 http//jurnal.uinjkt.ac.id/index.php/psga

https://psw.ugm.ac.id/2015/09/22/tot-peningkatan-kompetensi-mengajar-bagi-dosen-dan-guru-yang-responsif-gender-gelombang-ke-2/ diakses 18 Agustus 2023, pukul 20.33 wib

Published

2024-08-22

How to Cite

Aida Maqbulah, Syafruddin, & Pipin Yosepin. (2024). Peran Perguruan Tinggi Keagamaan Islam (PTKIS) Dalam Pendidikan Perspektif Gender Menuju Indonesia Emas 2045. TADBIRUNA, 4(1), 132-150. https://doi.org/10.51192/jurnalmanajemenpendidikanislam.v4i1.1156

Issue

Section

Articles