SUPERVISI KLINIS DALAM PEMBELAJARAN DI LEMBAGA PENDIDIKAN

Main Article Content

Nurlela Sabir
Bahrani
Akhmad Ramli

Abstract

The evaluation and supervision system has a big impact on the implementation of learning, meaning that the learning strategy and its implementation are very dependent on the evaluation system in place and the supervision carried out. Therefore, this research will present the meaning of clinical supervision, goals of clinical supervision, characteristics of clinical supervision, and principles of clinical supervision. The method used is the literature study method through collecting books, previous research and articles. The results show that the application of clinical supervision in learning is very helpful in improving the quality of learning by providing direct guidance to educators or practitioners in the field. Clinical supervision focuses on monitoring, assessing and coaching to identify strengths and areas for improvement, with the aim of supporting professional development. Through this approach, educators can obtain constructive feedback, reflection on their practice, and more targeted support in overcoming challenges in the field. Overall, the application of clinical supervision can improve skills, knowledge and quality of teaching, as well as create a more effective learning environment for students

Article Details

How to Cite
Sabir, N., Bahrani, & Ramli, A. (2025). SUPERVISI KLINIS DALAM PEMBELAJARAN DI LEMBAGA PENDIDIKAN. TADBIRUNA, 4(2), 263-276. https://doi.org/10.51192/jurnalmanajemenpendidikanislam.v4i2.1395
Section
Articles

References

Aqib, Zainal. Rohmanto, Ilham. 2008. Membangun Profesionalisme Guru dan Pengawas Sekolah. Bandung: Yrama Widya.

Depdiknas. 2001. Manajemen Peningkatan Mutu Berbasis Sekolah. Jakarta: Ditjendiknas.

Depdiknas. 2003. Pedoman Supervisi Pengajaran. Jakarta: Ditjendiknas

Direktorat Tenaga Kependidikan. 2009. Melaksanakan Penelitian Tindakan Sekolah Sebagai Kegiatan Pengembangan Profesi Pengawas Sekolah. Jakarta. 2009. Penelitian Tindakan Sekolah Sebagai Karya Tulis Ilmiah Pengembangan Profesi Pengawas Sekolah.

Eko. 2006. Pedoman Pelaksanaan Supervisi Klinis di Sekolah. Surakarta: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Ilham.2008, Membangun Profesional guru dan Pengawas Sekolah. Bandung: Yrama Widya.

Lantip Diat dan Sudiyono. 2011. Supervisi Pendidikan. Yogyakarta: Penerbit Gava Media

Ngalim. 2004. Administrasi dan Supervisi Pendidikan. Jakarta Rosdakarya. Remaja

Nana. 2008. Supervisi Akademik (membina profesionalisme guru melalui supervisi klinis). Jakarta: LPP Bina Mitra

Sahertian, P.A. 2000. Konsep Dasar dan Teknik Supervisi Pendidikan dalam Rangka Pengembangan Sumber Daya Manusia. Jakarta: Rineka Cipta.

Suharsimi. 2019 “ Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik”. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Waite, D. 1991. Supervisi Pembelajaran dari Perspektif Situasional. Pengajaran dan Teacher Education, 8 (4).

Ikhlas, S., & Suyanta, S. (2024). Peningkatan Literasi Digital Siswa Di Min 11 Banda Aceh Melalui Peran Aktif Guru Dalam Menerapkan Teknologi Informasi Sebagai Sarana Pembelajaran Efektif. TADBIRUNA, 4(1), 151-159.

Royani, N. A., Rohman, F., & Astuti, N. (2024). Hubungan Instructional Leadership dan Servant Leadership Kepala Sekolah Dasar dengan Mutu Pembelajaran di Era Society 5.0. TADBIRUNA, 4(1), 55-70.

Masrukin, A., & Hikmah, N. N. (2024). Pemikiran Pendidikan Akhlak Ibnu Maskawaih dan Relevansinya dalam Pendidikan Akhlak di MTs Islamiyah Kepung. TADBIRUNA, 4(1), 46-56.

Aziz, A. (2024). Manajemen Kepala Madrasah dalam Memaksimalkan Seleksi Penerimaan Peserta Didik Baru (PPDB) di MTs Maulana Malik Ibrahim (MMI) Gresik. TADBIRUNA, 4(1), 27-33.

Susanti, N. (2024). Peran Dayah Sebagai Pilar Pembentukan Karakter Mahasiswa Yang Berkualitas Dan Berakhlak Mulia Di Kampus. TADBIRUNA, 4(1), 160-165.

Fajarwati, D. (2024). Bahan Ajar Inklusif Untuk Anak-Anak Dengan Spektrum Autism Di Kelas Reguler Sekolah Dasar: Sebuah Kajian Pustaka Penerapan Program Aba Dan Teacch. TADBIRUNA, 4(1), 88-101.

Lestari, N., & Ali, A. (2022). Strategi Pembinaan Karakter Pada Santri Malalui Ekstrakurikuler Pramuka Di Pondok Pesantren Darussalam Bogor. TADBIRUNA, 2(1), 51-61.

Anas, I., & Iswantir, M. (2024). Integrasi Nilai-Nilai Islam Dalam Kurikulum Berbasis STEM Di Sekolah Islam Terpadu. TADBIRUNA, 4(1), 1-14.

Riva'i, F. A., & Sumartono, R. (2022). Peran Program Life Skill Terhadap Kemandirian Santri di Pesantren Pemberdayaan Ummat An-Nahl Pamijahan Bogor. TADBIRUNA, 1(2), 90-98.

Alwi, R. (2021). Penerapan Pendidikan Karakter melalui Kegiatan Pengajian Anak-Anak di Lingkungan Perumahan Kansas Madani Bogor. TADBIRUNA, 1(1), 39-44