DARI SAMPAH MENJADI EMPATI: PERAN PROGRAM "PISA MERAH" DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER SOSIAL-EMOSIONAL ANAK DI TK ‘AISYIYAH BUSTANUL ATHFAL JAJAG
Main Article Content
Abstract
The development of socio-emotional competence is a crucial aspect in Early Childhood Education (PAUD) often integrated with character education. This article examines the implementation of the "PISA Merah" (Pilah Sampah Menjadi Rupiah/Sorting Waste into Rupiah) innovation at TK ‘Aisyiyah Bustanul Athfal Jajag as a medium to foster socio-emotional abilities in early childhood. This program not only focuses on environmental management and entrepreneurship education but significantly cultivates empathy, care for others, and a spirit of collaboration in children. Through concrete activities of sorting waste and converting it into scholarship funds for less fortunate friends, "PISA Merah" creates a holistic learning experience, shaping environmentally and socially conscious character from an early age. This research aims to describe the design, implementation, and observed results of the "PISA Merah" program, highlighting its unique contribution to socio-emotional development.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
http://jurnal.iuqibogor.ac.id/index.php/tadbiruna/index
References
Badar, S., Muhammad, D. H., S Susandi, A. (2022). Konsep Pendidikan Karakter Anak Usia Dini menurut Ki Hajar Dewantara dan Maria Montessori. Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan, 4(1), 63–79.
Hadi, S. H. S. (2011). Pembelajaran Sosial Emosional Sebagai Dasar Pendidikan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Teknodik, 227–240.
Hidayah, H., Sutarto, J., S Aeni, K. (2023). Pembelajaran Literasi Numerasi Anak Usia Dini Berbasis Kemitraan Keluarga di PAUD. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(4), 4431–4440. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i4.4692
Kumari, R., Nurhayati, S., Harmiasih, S., S Yunitasari, S. E. (2023). Menumbuhkan Sikap Empati Pada Anak Usia Dini Melalui Pembiasaan Sedekah Jumat Berkah di PAUD Insan Mandiri Kota Bogor. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 9(2), 1067–1074.
Nadya, S. S. . A. H. (2022). (2022). Pendidikan Kecakapan Hidup (Life Skill) Untuk Anak Usia Dini. Nadya, Sara, Safira., Anugrah, Hidayah. (2022). 4. Pendidikan Kecakapan Hidup (Life Skill) Untuk Anak Usia Dini. Jurnal Indonesia Sosial Teknologi, Doi: 10.36418/Jist.V3i9.489.
Rahayu, F., Arkam, R., S Mustikasari, R. (2023). Strategi Pengembangan Kemampuan Sosial Emosional Anak Usia Dini Dengan Pembudayaan Antri. MENTARI: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2).
Rahim, A. (2023). Strategi Peningkatan Ketrampilan Literasi dan Numerasi Pada Anak Usia Dini. JSE: Journal Sains and Education, 1(3).
Setyaningsih, U., S Indrawati, I. (2022). Strategi Pengembangan Kemampuan Membaca Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 3701–3713. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i4.2340
Simatupang, M. M., Veronica, E., S Irfandi, A. (2021). Edukasi pengelolaan sampah: Pemilahan sampah dan 3R di SDN Pondok Cina Depok. In Seminar Nasional & Call Of Papers Penelitian dan Pengabdian Masyarakat (Vol. 1).
Wahyuni, A., Islam, P., Usia, A., S Dini, A. U. (2020). Best practice pendidikan kewirausahaan pada anak usia dini di tk khalifah baciro yogyakarta 1,2), 4197, 15–22.
Waruwu, M. (2024). Pendekatan penelitian kualitatif: Konsep, prosedur, kelebihan dan peran di bidang pendidikan. Afeksi: Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 5(2), 198–211.
Zakariah, M. A., Afriani, V., S Zakariah, K. H. M. (2020). METODOLOGI PENELITIAN KUALITATIF, KUANTITATIF, ACTION RESEARCH, RESEARCH AND DEVELOPMENT (R n
D). Yayasan Pondok Pesantren Al Mawaddah Warrahmah Kolaka.