PENDEKATAN PEMBELAJARAN PAI DALAM PERSPEKTIF PSIKOLOGI PENDIDIKAN

Main Article Content

Rifqi Rohmatulloh
Bambang Samsul Arifin

Abstract

The Islamic religion is required to produce good ethical behavior for students, and educators are also required to organize students cognitively and effectively to prevent the transfer of knowledge outside the corridors of students and religion. This is proposed as a research problem to be applied in learning activities. The purpose of this study was to find out the various approaches from the perspective of educational psychology, approaches that are generally carried out and applied by educators, to generalize effective approaches to the educational process which in this case boils down to Islamic religious education. Educators, of course, in this case, get a value that is worth worship to be accountable for it apart from horizontally, namely vertically to Allah SWT. So that the learning approach to religious education, especially the Islamic religion, is felt to be very effective and efficient, namely the religious approach, because educators need and must master religious teachings through religious corridors. Islam prioritizes freedom of thought to obtain the widest possible knowledge with Islamic principles themselves so that minor corrections are made in learning

Article Details

How to Cite
Rohmatulloh, R., & Samsul Arifin, B. (2023). PENDEKATAN PEMBELAJARAN PAI DALAM PERSPEKTIF PSIKOLOGI PENDIDIKAN. Al-Mubin: Islamic Scientific Journal, 6(1), 31-37. https://doi.org/10.51192/almubin.v6i01.431
Section
Articles

References

Abror, A. R. (1993). Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: Tiara Wacana Yogya.

Anthony, G. (1996). Classroom Instructional Factors Affecting Mathematics Students Strategics Learning Behaviours. Dalam Philip C. Clarkson (editor) Technology in Mathematics Education. Australia: Mathematics Educatiuon Research Group of Australia.

Basir, M. (2017). Pendekatan Pembelajaran. Sengkang: Lampena Intimedia.

Dimyati & Mudjiono. (1999). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Hamalik, O. (2001). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.

Hidayat, M. S. (2012). Pendekatan Kontekstual Dalam Pembelajaran. INSANIA: Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 17(2).

Hidayat, M. Y., dkk. (2015). Pendekatan Pembelajaran Deduktif dan Pendekatan Induktif untuk Meningkatkan Keterampilan Bertanya Pokok Bahasan Pemuaian Kelas VII SMP Negeri 21 Makassar. Jurnal Pendidikan Fisika, 3(1).

Ichsan, M. (2016). Psikologi pendidikan dan ilmu mengajar. Jurnal Edukasi: Jurnal Bimbingan Konseling, 2(1), 60-76.

Johnson, Elaine B. (2008). Contextual Teaching and Learning, terj. Ibnu Setiawan. Bandung: MLC.

Jumadi. (2004). Pembelajaran Kontekstual dan Penerapannya, Makalah Disampaikan pada Workshop Sosialisasi dan Implementasi Kurikulum.

Kaelan, M. S. (2015). Metode Penelitian Kualitatif Bidang Filsafat. Yogyakarta: Paradigma

Kemdikbud. (2016). Materi Pelatihan Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Kemdikbud.

Latipah, E. (2012). Pengantar Psikologi Pendidikan. Yogyakarta: PT. Pustaka Insan.

Liadi, F., Darim, A., & Warjuningsih, T. (2018). Penerapan Pendekatan Konstruktivisme Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Interpretatif Bagi Siswa. Jurnal Transformatif, 2(1).

Lufri. (2000). Penggunaan Pendekatan Deduktif-Induktif serta Latihan secara Runtut untuk meningkatkan Kualitas Proses Pembelajaran Metodologi Penelitian di Jurusan Biologi FMIPA Universitas Negeri Padang. Laporan Penelitian Padang: Proyek Pengembangan Guru Sekolah Menengah.

Lutvaidah, U. (2015). Pengaruh Metode dan Pendekatan Pembelajaran Terhadap Penguasaan Konsep Matematika. Jurnal Formatif, 5(3): 279-285.

Muhibbinsyah. (2010). Psikologi Pendidikan Dengan Pendekatan Baru. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Muslich, M. (2007). Pembelajaran Berbasis Konpetensi dan Kontekstual. Malang: Bumi Aksara.

Mustofa & Lestari, B. (2009). Media Pembelajaran Mata Kuliah Perencanaan Pembelajaran Ekonomi. Yogyakarta: Jurusan Pendidikan Ekonomi, Fakultas Ilmu Sosial dan Ekonomi, Universits Negeri Yogyakarta.

Nacional Council of Teacher of Mathematics (NCTM). (2000). Principles and Standards for School Mathematics. USA: NCTM.

Nohda, N. (2000). Learning and Teaching Through Open-ended Approacrh Method. Dalam Tadao Nakahara dan Masataka Koyama (editor) Proceeding of the 24th of the Intenational Group for the Psychology of Mathematics Education. Hiroshima: Hiroshima University.

Nurhadi. (2004). Pembelajaran Kontekstual. Malang: Universitas Negeri Malang.

Ramayulis. (2002). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kalam Mulia.

Ruseffendi, E. T., (1991). Pengantar kepada Membantu Guru Mengembangkan Kompetensinya dalam Pendidikan Matematika untuk Meningkatkan CBSA. Bandung: Tarsito.

Sanjaya, W. (2010). Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Sardiman A.M. (2007) Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Sari, Y. (2018). Pengaruh Pendekatan Pembelajaran Induktif Terhadap Hasil Belajar Siswa SMP Negeri 1 Rantau Selatan Kabupaten Labuhan Batu Tahun Pelajaran 2012/2013. Jurnal Maju, 5(2): 64-75.

Shimada, S., & Becker J.P., (1997). The Open-Ended Approach. A New Proposal for Teaching Mathematics. Virginia: NCTM.

Silver, R. E. (1996). Research on Teaching Mathematical Problem Solving: Some Underrepresented Themes and Needed Directions. Dalam Edwar A. Silver (editor) Teaching and Learning Mathematical Problem Solving: Multiple Research. New Jersey: Lawrence Earlbaum Associates Publisher.

Suherman, Erman. (2001). Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer. Bandung: JICA-UPI.

Syah, M. (2018). Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: Remaja Rosdakarya.

KAMILATUSSA’DIAH, N. U. R. U. L., & TAMAMI, A. (2022). ISLAMIC REBT COUNSELING TO IMPROVE THE VISUALLY IMPAIRED PEOPLE’S SELF ESTEEM. Al-Tazkiah: Jurnal Bimbingan dan Konseling Islam, 11(2), 171-186.

GUNAWAN, G. (2022). KOMUNIKASI INTERPERRSONAL KONSELOR DALAM MENINGKATKAN KEPERCAYAAN DIRI KONSELI LINTAS GENDER DI LEMBAGA PERMASYARAKATAN (LAPAS) KELAS IIA KOTA BOGOR. Al-Tazkiah: Jurnal Bimbingan dan Konseling Islam, 11(1), 25-38.

Nurodin, N., & Sari, I. P. (2022). Penerapan Rational Emotive Behavior Therapy Dalam Mereduksi Trauma Anak Korban Perceraian. Coution: Journal of Counseling and Education, 3(2), 92-100.

Nurodin, N., & Sari, I. P. (2022). Penerapan Rational Emotive Behavior Therapy Dalam Mereduksi Trauma Anak Korban Perceraian. Coution: Journal of Counseling and Education, 3(2), 92-100.

Nurodin, N. (2018). Respons Komunikasi Interpersonal Konselor. Jurnal al-Shifa Bimbingan Dan Konseling, 7(2), 223-241.

Riva’i, F. A., Mz, S. R., & Septiani, D. (2022). Sistem Penjaminan Mutu Internal Terhadap Mutu Pendidikan di SDN Situ Ilir I Cibungbulang Bogor. Risalah, Jurnal Pendidikan dan Studi Islam, 8(4), 1320-1327.