ANALISIS KESULITAN GURU DALAM MERANCANG MEDIA PEMBELAJARAN DIGITAL PADA MATA PELAJARAN IPS MI/SD
Main Article Content
Abstract
The purpose of this research is to provide a description of the difficulties faced by teachers in designing digital learning media. This study employs a qualitative method with a descriptive approach. The subjects in this research are fourth-grade homeroom teachers at SD N 06 Batipuh Selatan, with data collection techniques including observation, interviews, and documentation. The research instrument used consists of questions directed to the research informants, with five questions that have been answered. The research findings indicate that teachers still struggle to create digital learning media effectively
Article Details
References
Abdussamad, Z. (2021). metode penelitian kualitatif. CV. syakir Media Press.
Adlini, M. N., Dinda, A. H., Yulinda, S., Chotimah, O., & Merliyana, S. J. (2022). Metode Penelitian
Kualitatif Studi Pustaka. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 974–980.
https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3394
Anastasha, D. A. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Inquiry terhadap Pemahaman Matematika
Siswa Kelas V berdasarkan Jenis Kelamin di SD Negeri Kota Padang. Jurnal Serambi Akademica,
(1), 1–14.
Hafzah, N., Puri Amalia, K., Lestari, E., Annisa, N., Adiatmi, U., & Saifuddin, M. F. (2020). Meta-Analisis
Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Digital Dalam Peningkatan Hasil dan Minat Belajar
Biologi Peserta Didik di Era Revolusi Industri 4.0. Biodik, 6(4), 541–549.
https://doi.org/10.22437/bio.v6i4.8958
Iman, G. (2013). KUALITATIF Imam Gunawan. Pendidikan, 143.
Kurniawati, J., & Baroroh, S. (2016). Literasi Media Digital Mahasiswa Universitas Muhammadiyah
Bengkulu. Jurnal Komunikator, 8(2), 51–66.
Miftah, M. (2013). FUNGSI, DAN PERAN MEDIA PEMBELAJARAN SEBAGAI UPAYA PENINGKATAN
KEMAMPUAN BELAJAR SISWA. 95–105.
Nugraha, A. T., Hidayat, A., & Ilyas. (2019). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis
Animasi Untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran
Ekonomi Akuntansi, 5(1), 1–9. http://jurnal.fkip.unla.ac.id/index.php/jp2ea/article/view/318
Nurseto, T. (2015). MEMBUAT MEDIA PEMBELAJARAN YANG MENARIK Oleh: Jurnal Ekonomi &
Pendidikan, 8(1), 19–35. https://media.neliti.com/media/publications/17286-ID-membuat-
media-pembelajaran-yang-menarik.pdf
Rachmawati, I. N. (2007). Pengumpulan Data Dalam Penelitian Kualitatif: WaRachmawati, I. N.
(2007). Pengumpulan Data Dalam Penelitian Kualitatif: Wawancara. Jurnal Keperawatan
Indonesia, 11(1), 35–40. https://doi.org/10.7454/jki.v11i1.184wancara. Jurnal Keperawatan
Indonesia, 11(1), 40.
Safrizal, S., Marneli, D., & Anastasha, D. A. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Koperatif Tipe
Course Review Horay untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SDN
Sawah Tangah. Bada’a:Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 4(1), 151–164.
https://doi.org/10.37216/badaa.v4i1.584
Salahuddin, Erifa Syahnaz, Vanie Wijaya, & Sri Wahyuni. (2020). Pengembangan Media Komik Digital
Pada Pembelajaran Ips Siswa Sdn 02 Kelas Iii Kab. Sambas. Journal of Scientech Research and
Development, 2(2), 061–070. https://doi.org/10.56670/jsrd.v2i2.15
Sartika, E. (2021). Pemanfaatan Media Digital Pada Pembelajaran di Masa Pandemi Eka Sartika 1. In
Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Budaya (Vol. 11, Issue 2).
Selmedani, S., Septiana, V. W., & Lasari, Y. L. (2021). Penggunaan Model Sq3R Untuk Meningkatan
Hasil Belajar Membaca Pemahaman Pada Peserta Didik Kelas Iv Sd. Jurnal Kajian Dan
Pengembangan Umat, 4(1), 55–66. https://doi.org/10.31869/jkpu.v4i1.2657
Sugianto, Widodo, J., Masrukhi, & Priyanto, A. S. (2020). Efektivitas Pembelajaran IPS berbasis Media
Animasi di Era Pandemi Covid-19. Seminar Nasional Pascasarjana 2020, 1001–1006.
Sukiyasa, K., & Sukoco, S. (2013). Pengaruh media animasi terhadap hasil belajar dan motivasi belajar
siswa materi sistem kelistrikan otomotif. Jurnal Pendidikan Vokasi, 3(1), 126–137.
https://doi.org/10.21831/jpv.v3i1.1588
Sunarti, S., M, A., & Vebrianto, R. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Ular Tangga Sains
Untuk Mendukung Pemahaman Konsep Belajar Ipa Di Sekolah Dasar. EduHumaniora | Jurnal
Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 12(1), 76–80. https://doi.org/10.17509/eh.v12i1.18508
Waruwu, M. (2023). Pendekatan Penelitian Pendidikan: Metode Penelitian Kualitatif, Metode
Penelitian Kuantitatif dan Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Method). Jurnal Pendidikan
Tambusai, 7(1), 2896–2910.
Wijaya, V. A., Adisel, A., & Citra Dewi, D. E. (2022). Perencanaan Guru IPS dalam Menggunakan Media
dan Bahan Ajar Berbasis Digital: Studi Kasus di SMP Negeri 12 Kota Bengkulu. Indonesian
Journal of Social Science Education (IJSSE), 4(2), 169. https://doi.org/10.29300/ijsse.v4i2.6866
Winda, R., & Dafit, F. (2021). Analisis Kesulitan Guru dalam Penggunaan Media Pembelajaran Online
di Sekolah Dasar. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 4(2), 211.