MANAJEMEN SEKOLAH ISLAM DAN PEMBELAJARAN BERBASIS EDUTAINMENT (EDUKASI DAN ENTERTAINMENT)
Main Article Content
Abstract
Islamic schools continue to face challenges such as low student motivation and monotonous learning environments. This study aims to examine the relevance of Islamic school management and edutainment-based learning approaches in addressing these issues. Using a library research method, data were obtained from journals, books, theses, dissertations, and online articles. The findings indicate that: (1) Edutainment promotes enjoyable and engaging learning experiences that enhance student motivation; (2) Edutainment-based Islamic school management emphasizes creativity, innovation, and a humanistic approach; (3) The principles of edutainment align with Islamic educational values that focus on humanizing students. Therefore, edutainment offers a strategic approach to improving both management and learning practices in Islamic schools
Article Details
References
Andri, O., & Zaman, B. (2016). Edutainment dalam mata pelajaran PAI. Mudarrisa: Jurnal Kajian Pendidikan Islam, 8(1), 117–144. https://doi.org/10.18326/mdr.v8i1.117-144
Bali, M. M. E. I., & Hishnuddin, A. (2023). Application of the edutainment method to improve student learning outcomes. Proceeding of International Conference on Education, Society, and Humanity.
DePorter, B., & Hernacki, M. (2003). Quantum learning: Membiasakan belajar nyaman dan menyenangkan. Bandung: Kaifa.
Dewi, N. C. (2020). Penerapan strategi pembelajaran edutainment dalam meningkatkan kreativitas belajar anak usia dini. Prim Early: Jurnal Kajian Pendidikan Dasar dan Anak Usia Dini, 3(1).
Fathurrochman, I., et al. (2022). Pengelolaan manajemen sekolah yang efektif. E-Mal: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 2(2). https://doi.org/10.47492/eamal.v2i2.1581
Fauzan, A., & Zahro, S. (2022). Content analysis dalam studi pustaka pendidikan. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), 56.
Fauziah, S. (2020). Analisis konten sebagai teknik dalam penelitian kualitatif. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, 5(3), 78.
Hamruni. (2008). Konsep edutainment dalam pendidikan Islam. Yogyakarta: Fakultas Tarbiyah UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.
Hamruni. (2009). Strategi dan model-model pembelajaran aktif menyenangkan. Yogyakarta: Fakultas Tarbiyah UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.
Hasbullah, H., & Nurhasanah. (2024). Peran orang tua dan pendidik dalam melejitkan potensi anak. JKPI: Jurnal Kajian Pendidikan Islam, 4(1). https://doi.org/10.58561/jkpi.v3i1.110
Kurniawan, D. (2022). Pengaruh lingkungan sekolah terhadap minat belajar siswa di sekolah dasar. Social, Humanities, and Educational Studies (SHES): Conference Series.
Lestari, N. (2021). Kajian pustaka dalam penelitian pendidikan Islam: Teori dan aplikasi. Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Islam, 9(2), 117.
Maulida, I. (2022). Penerapan metode kajian pustaka dalam penelitian pendidikan Islam. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(2), 144.
Misbah, M., & Auliya, R. (2023). Metodologi penelitian kajian literatur: Pendekatan dan teknik. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 11(1), 89.
Nasution, A. G. J. (2017). Pembelajaran edutainment: Tinjauan filosofis pendidikan Islam. Ihya Al-Arabiyah: Jurnal Pendidikan dan Bahasa, 3(2). http://dx.doi.org/10.30821/ihya.v3i2.1324
Nasution, S. (2003). Metode penelitian naturalistik kualitatif. Bandung: Tarsito.
Rahmawati, N. (2021). Manajemen pembelajaran humanis dalam pendidikan Islam kontemporer. Jurnal Pendidikan Islam, 15(1), 23.
Rokhmawanto, S., et al. (2020). Manajemen pendidikan edutainment di TPA Al-Hikmah Kewangunan Petahanan. An-Nidzam: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 7(2). https://doi.org/10.33507/an-nidzam.v7i1.343
Sariudin, A., & Faujiah, I. Y. (2018). Strategi edutainment dalam pembelajaran di PAUD. Awlady: Jurnal Pendidikan Anak, 4(1).
Setyoadi, P. (2019). Unsur pembelajaran edutainment dalam quantum learning. Al-Fikri: Jurnal Studi dan Penelitian Pendidikan Islam, 2(2). http://dx.doi.org/10.30659/jspi.v2i2.5149
Sugiyono. (2008). Metode penelitian pendidikan: Pendekatan kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suyadi. (2013). Strategi pembelajaran pendidikan karakter. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Tilaar, H. A. R. (2012). Kaleidoskop pendidikan nasional. Jakarta: Kompas.
Tillman, D. (2004). Living values activities for children ages 8–14. Jakarta: Gramedia Widiasarana Indonesia.
Tyasmaning, E. (2022). Manajemen penggunaan metode edutainment dalam pembelajaran PAI Luqman Al-Hakim di SMP Sunan Kalijogo Jabung Malang. Journal Multicultural of Islamic Education, 5(2). https://doi.org/10.35891/ims.v6i2.3175