PENANAMAN NILAI PENDIDIKAN KARAKTER KEDISIPLINAN DALAM MENINGKATKAN PRESTASI SISWA KELAS V MI NU 24 SELOKATON
Main Article Content
Abstract
National education functions to develop abilities and shape the character of a dignified national civilization in order to make the nation's life more intelligent. Character education has become an important part of the development of education throughout the world. The research aims to increase understanding of the important role of character education in improving learning achievement, as well as provide guidance for educators, parents, and other stakeholders to be more effective in forming a young generation that excels academically and morally. This research uses descriptive and qualitative research methods. Students at MI NU 24 Selokaton are taught discipline in managing their time well in learning activities and discipline in various things. Students at this school are trained to be disciplined by obeying rules. Information was obtained that the role of teachers in this school has been going well. Apart from instilling the importance of discipline, teachers also apply discipline to learning
Article Details
References
Arifin,Moh.Miftahul.2016. Strategi Guru Untuk Menanamkan Nilai-nilai Pendidikan Karakter Pada Peserta Didik. Jurnal Dinamika Penelitian,Vol.16,No.1.
Ashshidieqy,Hasbi.2018.Hubungan Kecerdasan Spiritual Terhadap Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Penelitian dan Pengukuran psikologi, Vol.7, No.2.
Ayuningsih,dkk.2020. Persepsi Guru SDN 1 Kota Banda Aceh Terhadap Undang-undang Perlindungan Anak Dalam Menjalankan Disiplin. Jurnal Tunas Bangsa, Vol.7,No.2.
Daryanto, dan Suryatri Darmiatun.2013. Impelementasi Karakter di Sekolah.Yogyakarta:Gava Media.
Depdiknas.2003. Undang-undang RI No.20 Tahun 2003. Tentang sistem pendidikan nasional.
Hamid,Hamdani dan Beni Ahmad S.2013. Pendidikan Karakter Perspektif. Bandung:Pustaka Setia.
Japar,Muhammad,dkk.2018. Implementasi Pendidikan Karakter. Surabaya:Jakad Media Publishing.
KBBI, 2018. “Kamus Besar Bahasa Indonesia” . https://kbbi.web.id/prestasi diakses 23 Oktober 2023.
Lubis, M.Syukri Azwar.2023. Sawab dan Iqab untuk Peningkatan Kedisiplinan Siswa di Pondok Pesantren Modern. Surabaya:Scopindo Media Pustaka.
Mahendra,Y.2019. Pendidikan Karakter di Sekolah. Seminar nasional pagelaran pendidikan dasar nasional (PPDN),1(1).
Mulyana,Rohmat.2004. Mengartikulasikan Pendidikan Nilai. Bandung:Alfabeta.
Nurkencana.2005. Evaluasi Hasil Belajar Mengajar. Surabaya:Usaha Nasional.
Pratini,S.2005. Psikologi Pendidikan. Yogyakarta:Studing.
Purwanto,Ngalim.2010. Psikologi Pendidikan. Bandung:Remaja Rosdakarya.
Sugiyono.2017. Metode Penelitian Kuantitatif,Kualitatif dan R & D. Bandung:Alfabeta.
Sukitman,Tri.2016. Internalisasi Pendidikan Nilai dalam Pembelajaran(Upaya Menciptakan Sumber Daya Manusia Yang Berkarakter). JPSD.Vol,2,No.2.
Sukmadinata,Nana Syaodih.2003. Landasan Psikologi Proses Pendidikan. Bandung:Remaja Rosdakarya.
Syah,Muhibin.2000. Psikologi Pendidikan dengan Suatu Pendekatan Baru. Bandung:PT.Remaja Rosdakarya.
Thaib,Nauli.2013. Hubungan Antara Prestasi Belajar Dengan Kecerdasan Emosional, Jurnal Ilmiah Didaktika, Vol.XIII, No.2.
Uno, Hamzah B.2016. Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta:Bumi Aksara.
Winkel,WS.1980. Psikologi Pengajaran. Jakarta:Gramedia.
Zulkarnain,D.2019. Peran Guru dalam Pelaksanaan Pendidikan Karakter pada Siswa Kelas X di Sekolah Menengah Atas Negeri 1 Palangkaraya. Jurnal Civic Education,Vol.3,No.1.