PENINGKATAN KUALITAS PEMBELAJARAN TEMATIK MELALUI MODEL PEMBELAJARAN PICTURE AND PICTURE TEMA 3 BENDA DISEKITARKU SUBTEMA 1 ANEKA BENDA DISEKITARKU
Main Article Content
Abstract
This research was conducted on May 13, 2024, at MI Integral Hidayahtullah Suwawa, specifically in the third-grade thematic lessons. Based on observations, although the teacher made considerable efforts to deliver the material effectively, students' learning outcomes were still inadequate, especially in thematic learning. This was due to the reliance on the lecture method, which resulted in passive learning, where students were mostly listening, taking notes, and memorizing without active involvement. Additionally, some students' scores were below the minimum passing grade (KKM). Therefore, this study aims to determine whether the application of the Picture and Picture learning model can improve the quality of thematic learning and students' learning outcomes. The Picture and Picture model encourages students to be more active in the learning process by emphasizing student empowerment during learning activities. The use of Picture and Picture media has the potential to stimulate students' attention, emotions, and motivation, thus supporting a more effective and engaging learning experience
Article Details
References
Ari Susanti Putu, dkk “Penerapan Model Picture and Picture Berbasis Pendekatan Saintifik Untuk Meningkatkan Hasil Pengetahuan IPA” Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar. 2 (2022) PP. 99-106
Artatik Gusti ayu Dkk, Studi Evaluatif Pelaksanaan Pembelajaran Tematik Pada Siswa Kelas Permulaan Di SD Se Kecamatan Ubud, E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan Volume 4 Tahun 2014
Ayu Nurlita Senja Dkk, “Peningkatan Hasil Belajar Pkn Melalui Model Pembelajaran Picture and Picture BerbantuanFlashCard Siswa Kelas 2 SD Negeri Kenteng 01” Vol. 5. (2018) 139-141.
Depdiknas, “ Kamus Besar Bahasa Indonesia Pusat Bahasa, Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama” (2008).
Depdiknas, Model Pembelajaran Tematik Kelas Awal Sekolah dasar (Jakarta, Depdiknas, 2006).
Fathurrohman Muhammad, Pendekatan dan Model Pembelajaran, (Yogyakarta: Kalimedia 2018).
Fita Asri Untari Mei, dkk, “Peningkatan Kualitas Pembelajaran Tematik Melalui Model Pembelajaran Aktiv Tipe Index CardMatch”. 3. (2013).
Huda Miftahul, Model-Model Pengajuan dan Pembelajaran (Isu-isu Metodis dan Paradigmatis), (Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2016, 239).
Kadir Abd dkk, Pembelajaran Tematik, (Jakarta :PT Raja Grafindo Persada, 2014).
Kemendikbud, Hands-Out Bahan Pelatihan:Materi Umum dan Materi Pokok Sekolah Dirjen Pendidikan Dasar dan Menengah,( 2016).
Rahman, Taufiqur. Aplikasi Model-model PembelajaranDalamPenelitian Tindakan Kelas. Semarang: CV. Pilar Nusantara, 2018.
Parnawi Afi, Penelitian Tindakan Kelas (Yogyakarta: Deepublish, 2020)
SB Mamat dkk., Pedoman Pelaksanaan Pembelajaran Tematik, (Jakarta: Dirjen Kelembagaan Agama Islam, Depag RI, 2005)
Shoimin Aris, 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013 (Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2014)
Sumarandak. I dkk, “Pengaruh Model Pembelajaran Picture and Picture terhadap Hasil Belajar Kognitif Peserta didik Pada Materi Pokok Hidrokarbon Kelas X SMA Advent Manokwari” ChemisteryEducationJournal. 1 (1). (2018)
Trianto, Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif. (Jakarta: Prenada Media Group, 2009)
Trianto, Model-Model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Kontruktivisik
UUD No 20 tahun 2023 Tentang Sistem Pendidikan Indonesia
Wartini Atik, Pendidikan MultikulturalBerbasisKarakterKeindonesiaan Pada Pendidikan Anak Usia Dini Upaya Integrasi IlmuKe-Islaman Dan KarakterKebudayaan IndonesiaToleransi: Media KomunikasiUmatBeragama, Vol 7, No.1 Januari-Juni 2015.
Yuliastanti Dini, Ulhaq Zuhdi, “Penerapan Model Pembelajaran Picture and Picture Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pada Pembelajaran Tematik Di Sekolah Dasar”. JPGSD. Vol. 02. (2014).
Yully Widyawati Wiwik, “Keefektifan Model Pembelajaran Picutureand Picture Dalam Keterampilan Menulis Untuk Tingkat Universitas” Jurnal Kredo. 2. (2019).