MEDIA KARTU BRIDGE BERHITUNG (KABITUNG) PADA MATERI OPERASI BILANGAN CACAH KELAS III SD NEGERI 34 TALANG KELAPA

Main Article Content

Desty Eka Damayanty
Widya Handayani
Dina Octaria

Abstract

Learning media serves as a tool or material to deliver information that supports the achievement of learning objectives. Appropriate media can stimulate students’ thinking and motivation during the learning process. This study aimed to develop Bridge Counting Cards (KABITUNG) for teaching whole number operations to third-grade students that are valid and practical. The research employed a Research and Development (R&D) approach using the ADDIE model (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation). The subjects were students of class III.A at SD Negeri 34 Talang Kelapa. Data were collected through observation, interviews, questionnaires, and documentation, then analyzed for validity and practicality. Validation by three experts (media, language, and content) yielded an average score of 83.9% (very valid), while a practical test with 30 students resulted in 85% (practical). Thus, the developed Bridge Counting Cards are considered valid and practical for use in teaching whole number operations

Article Details

Section
Articles

References

Alti, R. M., Anasi, P. T., Silalahi, D. E., Fitriyah, L. A., Hasanah, H., Akbar, M. R., Arifianto, T., Kamaruddin, I., Malahayati, E. N., Hapsari, S., Jubaidah, W., Yanuarto, W. N., Agustianti, R., & Kurniawan, A. (2022). Media pembelajaran. Padang: PT. Global Eksekutif Teknologi.

Ananda, E. R., Irawan, W. H., & Abdussakir, A. (2024). Strategi meningkatkan partisipasi siswa dalam pembelajaran berhitung matematika melalui penggunaan game edukasi kartu pintar. Al Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiya, 8(3), 123–138. https://doi.org/10.35931/am.v8i3.3634

Bouzy, B., Rimbaud, A., & Ventos, V. (2020). Recursive Monte Carlo search for bridge card play. IEEE Conference on Computational Intelligence and Games (CIG), 229–236. https://doi.org/10.1109/cog47356.2020.9231667

Farabi, A. L., Matematika, J., Auza, M., & Qurrotul, U. (2023). Implementasi media kartu remi matematika (Karima) pada materi bangun datar kelas 4 MI Al-Hidayah Tegalan. Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1).

Gusteti, M. U. L. (2022). Pembelajaran berdiferensiasi pada pembelajaran matematika di Kurikulum Merdeka. Ilmiah Pendidikan Matematika, 3(3), 636–646.

Irvan, M. F., Agry, F. P., & Habibullah, H. (2021). Pengembangan media kartu remi Pancasila “Rensla” untuk meningkatkan civic literacy siswa. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD, 1(1), 13–26. https://doi.org/10.35878/guru.v1i1.259

Kana, K., Gayatri, S., Bayu, G., Putra, S., Wahyuning, P., & Purnami, S. (2024). Perancangan souvenir kartu remi “Indonesian Panorama and Culture Series” sebagai media promosi kebudayaan Indonesia di perusahaan abstrak. https://doi.org/10.55606/lencana.v2i1.3045

Kiromah, A., Prihandono, T., Helmi, M. L., & Laila, N. (2022). Pengembangan media pembelajaran kartu remi fisika (KAREKA) pada pokok bahasan alat-alat optik di SMA. Jurnal Pembelajaran Fisika, 120–121. https://doi.org/10.59141/japendi.v5i7.2857

Kurnia, T. D., Lati, C., Fauziah, H., & Trihanton, A. (2019). Model ADDIE untuk pengembangan bahan ajar berbasis kemampuan pemecahan masalah berbantuan 3D. Seminar Nasional Pendidikan Matematika, 1(1), 516–525. https://doi.org/10.35458/jtp.v3i2

Magdalena, I., Fatakhatus Shodikoh, A., Pebrianti, A. R., Jannah, A. W., Susilawati, I., & Tangerang, U. M. (2021). Pentingnya media pembelajaran untuk meningkatkan minat belajar siswa SDN Meruya Selatan 06 Pagi. Edisi: Jurnal Edukasi dan Sains, 3(2), 312–325. https://doi.org/10.36088/edisi.v3i2.1373

Marfu’ah, S., Zaenuri, Masrukan, & Walid. (2022). Model pembelajaran matematika untuk meningkatkan kemampuan penalaran matematis siswa. Prosiding Seminar Nasional Matematika, 5, 50–54. https://doi.org/10.33365/jm.v5i1.2080

Muliyah, P., Aminatun, D., Nasution, S. S., Hastomo, T., Sitepu, S. S. W., & Tryana. (2020). Penggunaan media kartu angka untuk meningkatkan kemampuan numerasi siswa kelas II di SDK Nuabosi. Journal GEEJ, 7(2), 780–790. https://doi.org/10.22202/jl.2022.v8i2.5745

Nunuk, S., Achmad, S., & Aditin, P. (2019). Media pembelajaran inovatif dan pengembangannya. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Nurfitri, A., Octaverino, M. I. Y., Aisyi, N. S. R., Iskandar, S., & Rosmana, P. S. (2022). Meningkatkan pengenalan angka melalui media kartu angka terhadap anak sekolah dasar. Alpen: Jurnal Pendidikan Dasar, 6(1), 11–20. https://doi.org/10.24929/alpen.v6i1.112

Ono, S. (2020). Uji validitas dan reliabilitas alat ukur SG Posture Evaluation. Jurnal Keterapian Fisik, 5(1), 55–61. https://doi.org/10.37341/jkf.v5i1.167

Pertiwi, D., Handayani, W., & Masnunah. (2023). Pengembangan video animasi materi drama pada siswa SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(September), 119–121.

Pratami, S. A., & Wiryanto. (2020). Pengembangan media “Travel Game” pada pembelajaran matematika operasi perkalian dan pembagian bilangan pecahan. Jurnal Pendidikan Matematika, 7, 764–774.

Riva’i, Z., Ayuningtyas, N., & Fachrudin Dhany, A. (2020). Pengembangan media pembelajaran berbasis aplikasi Android pada materi himpunan kelas. Delta-Pi: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 9(2), 106–119. https://doi.org/10.33387/dpi.v9i2.2277

Septaria, P., & Palmizal, A. (2022). Adhe Saputra 66 jurnal cerdas sifa pendidikan ISSN. Jurnal Cerdas Sifa Pendidikan, 11(2), 66–77. https://online-journal.unja.ac.id/csp

Setyawan, S. B., Walid, & Susilo, B. E. (2023). Implementasi media pembelajaran berbasis kartu terhadap peningkatan hasil belajar pada pembelajaran matematika. Biormatika: Jurnal Ilmiah Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 9(2), 87–97. https://doi.org/10.35569/biormatika.v9i2.164

Siswondo, R., & Agustina, L. (2021). Penerapan strategi pembelajaran ekspositori untuk mencapai tujuan pembelajaran matematika. Himpunan: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Matematika, 1(1), 33–40. http://jim.unindra.ac.id/index.php/himpunan/article/view/3155

Taufiq, K., & Cintya, I. N. (2021). ELSE (Elementary School Education Journal), 5, 11–22.

Wardani, R. K. (2023). Analisis kesulitan belajar operasi penjumlahan bilangan cacah pada siswa kelas III SD Negeri 02 Gayamsari Kota Semarang. Jurnal Pendidikan, Sosial, dan Humaniora, 1(1), 34–43.

Wulandari, L. S. (2019). Pengembangan media pembelajaran berbasis remi pada materi bangun datar. JIPM, 1(1), 19–30.