ASESMEN BERBASIS NILAI ISLAMI SEBAGAI STRATEGI EVALUASI PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM YANG BERKARAKTER

Main Article Content

Mahrus
Sugeng

Abstract

This study examines the implementation of Islamic value–based assessment as an evaluative strategy designed to strengthen students’ character formation in Islamic Religious Education (IRE) learning. Using a descriptive qualitative approach that involved classroom observations, interviews with IRE teachers, and analysis of assessment instruments, the research explores how values such as honesty, responsibility, discipline, and behavioral consistency are integrated into the evaluation process. The findings indicate that Islamic value–based assessment provides a more comprehensive picture of students’ moral and spiritual development while enabling teachers to deliver meaningful and constructive feedback for continuous character growth. The study further reveals that this assessment model functions not merely as a tool for measuring learning outcomes but also as a formative mechanism that cultivates noble character through reflective and value-oriented feedback. In conclusion, Islamic value–based assessment has the potential to enhance both the process and outcomes of IRE learning in a holistic and character-centered manner

Article Details

Section
Articles

References

Akbar, A., Mas’adah, M., Wahyudi, A. R. E. P., Rahmatika, N. U., Ainin, A., & Nugraha, M. T. (2024). Penerapan evaluasi portofolio dalam pembelajaran pendidikan agama Islam dan budi pekerti di SMP Negeri 6 Sukadana. Journal of Education Research, 5(4), 5567–5575.

Asrofi, A., Hamilaturroyya, H., & Purwoko, P. (2025). Asesmen pembelajaran profetik dalam pendidikan Islam: Strategi holistik untuk penguatan nilai spiritual dan karakter peserta didik. STRATEGY: Jurnal Inovasi Strategi dan Model Pembelajaran, 5(2), 66–78.

Astuti, D., Karimah, L., Sopyan, F., Ma’ruf, M., Supriyadi, S., & Riadi, A. (2024). Penerapan nilai-nilai Islam dalam perencanaan pembelajaran PAI. AZKIYA: Jurnal Ilmiah Pengkajian dan Penelitian Pendidikan Islam, 7(2), 28–48.

Hatamudin, Z., Purnamasari, D., & Iswanto, R. (2025). Implementasi nilai-nilai moderasi beragama dalam pembelajaran PAI dan implikasinya terhadap perilaku peserta didik kelas XI di SMA Negeri 1 Muara Enim. Institut Agama Islam Negeri Curup.

Hidayat, R. N. (2021). Internalisasi ajaran Islam dalam membentuk karakter profetik pada siswa di SMK 17 Agustus 1945 Cluring Banyuwangi (Tesis, Program Studi Pendidikan Agama Islam Pasca Sarjana IAIN Jember).

Izzah, L., & Hakim, A. R. (2020). Mengukur prestasi belajar pendidikan agama Islam siswa SMP dalam perspektif gender. An-Nuha: Jurnal Kajian Islam, Pendidikan, Budaya dan Sosial, 7(1), 67–92.

Lidan, A., Syahputra, A., Robby, S. P. A. D., Hidayat, M., Al-Adawiyah, R., Nur, R. S. A., Ma’ruf, R., & Nasution, S. (2023). Manajemen mutu terpadu dalam pendidikan. UMSU Press.

Mubaroq, A. A., Fasha, N. A. T., Pasrah, R. F., & Nazib, F. M. (2025). Strategi inovatif dalam mengintegrasikan kurikulum merdeka pada pendidikan agama Islam. Advances in Education Journal, 1(4), 362–378.

Mulyana, A., Vidiati, C., Danarahmanto, P. A., Agussalim, A., Apriani, W., Fiansi, F., Fitra, F., Aryawati, N. P. A., Ridha, N. A. N., & Milasari, L. A. (2024). Metode penelitian kualitatif. Widina.

Ritonga, R. A. (2023). Penerapan kurikulum merdeka bidang studi Akidah Akhlak kelas X di MAN 1 Padangsidimpuan. UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan.

Syarif, M. I., & Afriani, G. (2023). Media dan sumber belajar IPA terintegrasi nilai Islam dan tokoh-tokoh Islam. PT. RajaGrafindo Persada-Rajawali Pers.

Warman, M. S., Chandra, S., Rosanthi, M., Afriani, R., Tombi, E. A., Hidayati, A. E., Oktora, D., Wowor, J., & Windy, M. W. P. (2023). Supervisi pendidikan: Konsep dasar dan implikasinya. CV. Sarnu Untung.

Yoga, A. T. (2022). Guru menulis spirit literasi. Media Nusa Creative (MNC Publishing).