PENGARUH MEDIA MULTIPLY CARD TERHADAP KEMAMPUAN BERHITUNG PERKALIAN PESERTA DIDIK KELAS IV DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA DI MI NEGERI 1 GRESIK

Main Article Content

Emma Al Fidya Putri Safira
Rahmat Rudianto

Abstract

Learning multiplication in elementary school requires instructional media that can help students grasp concepts more concretely. This study aims to describe the use of the multiply card in mathematics instruction and to examine its influence on the multiplication computation skills of fourth-grade students at MIN 1 Gresik. The research employed a Quasi-Experimental Design with a Nonequivalent Control Group model. Data were analyzed using descriptive statistics and general inferential tests. The findings indicate that the multiply card received positive responses from students and led to greater improvement in computational skills compared to conventional instruction. Score gains were evident from the pretest–posttest differences, and the Independent Sample t-Test confirmed a significant distinction between the experimental and control groups. The N-Gain results showed effectiveness at a moderate level, indicating that the media is appropriate for classroom use. In conclusion, the use of the multiply card has a positive and effective impact on enhancing students’ multiplication computation skills

Article Details

Section
Articles

References

Anggono, W. A. S., Fidayatullah, D. S. A., Imawati, S. S. I., Nuraeini, A., Balqis, I. A. S., Ramadhani, H. C., & Trimurtini, T. (2023). Penerapan teori belajar Piaget berbantuan media kantong penjumlahan dalam pembelajaran matematika pada peserta didik kelas I SDN Kedungpane 02. Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(10). https://doi.org/10.5281/zenodo.10199468

Gargita Dewi, N. L. P. A., & Wiarta, I. W. (2021). Media pembelajaran Multiply Cards berorientasi problem based learning pada mata pelajaran matematika operasi hitung. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 5(1), 109–114.

Islamiyah, P. S., Ardiansyah, M., & Syam, N. H. (2024). Penerapan media Multiply Cards dalam meningkatkan hasil belajar matematika materi perkalian pada siswa kelas IV SDN 31 Tumampua V Kecamatan Pangkajene Kabupaten Pangkep. JPPSD: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 3(3), 395–400. https://doi.org/10.26858/jppsd.v3i3.57421

Karlina, L., Yandari, I. A. V., & Alamsyah, T. P. (2024). Pengembangan permainan Multiply Card pada materi operasi hitung perkalian dalam pembelajaran kontekstual di sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 11(2), 358–368. https://doi.org/10.38048/jipcb.v11i2.2774

Kustandi, C., & Darmawan, D. (2020). Pengembangan media pembelajaran: Konsep & aplikasi pengembangan media pembelajaran bagi pendidik di sekolah dan masyarakat (Edisi pertama). Kencana (Prenadamedia Group). https://www.google.co.id/books/edition/Pengembangan_Media_Pembelajaran/cCTyDwAAQBAJ

Kusumaningrum, N., & Kaltsum, H. U. (2022). Efektifitas media pembelajaran Multiply Card dalam pembelajaran perkalian terhadap hasil belajar matematika pada siswa sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(3), 4913–4924. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2962

Maulana, I., Yaswinda, Y., & Nasution, N. (2020). Pengenalan konsep perkalian menggunakan media rak telur rainbow pada anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 512. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i2.370

Midiyanto, V. F. F., & Hunaifi, A. A. (2022). Analisis kebutuhan media pembelajaran untuk siswa SD kelas IV pada materi pecahan. Prosiding Seminar Nasional Kesehatan, Sains dan Pembelajaran, 2(1), 255–260. https://doi.org/10.29407/seinkesjar.v2i1.3027

Mubarok, M. K., Zahro, F., Sri Wulan, B. R., & Andjariani, E. W. (2023). Pengembangan permainan Multiply Cards untuk meningkatkan kemampuan berhitung siswa pada materi perkalian di kelas V MI NU Tenggulanan Sidoarjo. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 9(1), 15–23. https://doi.org/10.58258/jime.v9i1.4072

Muhammad, J. K. N., & Arief, N. A. (2023). Pengaruh penggunaan media belajar komik terhadap hasil belajar keterampilan dasar sepakbola kelas XI di SMAN 1 Rejoso. Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 11(2), 199–205.

Sansena, M. A. (2022). Penerapan proses belajar matematika sesuai dengan teori perkembangan kognitif Jean Piaget. Jurnal Ilmiah Penelitian dan Kependidikan, 6(4), 39–46.

Sihombing, J. M., Syahrial, S., & Manurung, U. S. (2023). Kesulitan peserta didik dalam pembelajaran matematika materi perkalian dan pembagian di sekolah dasar. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 7(3), 1003–1016. https://doi.org/10.26811/didaktika.v7i3.1177

Siyoto, S., & Sodik, A. (2015). Dasar metodologi penelitian. Literasi Media Publishing. https://books.google.co.id/books?id=QPhFDwAAQBAJ

Sugiyono. (2022). Metode penelitian kuantitatif. Alfabeta.

Sukamti, T., & Mawardi, M. (2024). Efektivitas model pembelajaran problem based learning dan problem solving ditinjau dari kemampuan pemecahan masalah matematika siswa sekolah dasar. Mitra PGMI: Jurnal Kependidikan MI, 10(2), 189–205.

Syaadah, R., Ary, M. H. A. A., Silitonga, N., & Rangkuty, S. F. (2022). Pendidikan formal, pendidikan non formal dan pendidikan informal. PEMA: Jurnal Pendidikan dan Pengabdian kepada Masyarakat, 2(2), 125–131